lördag 31 maj 2014

Bland lejon och giraffer- en heldag på ZOO!

Det var längesedan man var såhär mör i kroppen! Det var väl egentligen längesedan man rörde på sig såhär mycket överhuvudtaget. Men vilken dag det har varit! Klockan 10 begav vi oss mot ZOO i Köpenhamn och vid 11-snåret var vi framme. Vi möttes av persikofärgade flamingos och ståtliga stillsamma pelikaner. Sedan såg vi en glasskiosk och visst är väl fikat halva nöjet när man är iväg på utflykt ;)? så lite glass fick det bli innan vi vandrade vidare mot dem studsande orangutangerna och som den ena showade för oss. Det var häftigt att se hur de kastade sig från rep till trädtopp genom att endast hänga och dingla i en arm. 

Något jag verkligen skulle vilja göra någon gång i livet är att besöka en riktig regnskog. Borneo säga vara fantastiskt både när det gäller djurliv och natur. Att arbeta på en koalafarm eller med andra " halvofarliga " djur vore också häftigt att göra någon gång i livet! Egentligen har jag alltid sagt att jag skulle vilja bli veterinär men efter att ha sett alla djusjukhusprogram så har jag nog insett att jag nog är lite för blödig för det yrket. Jag nöjer mig just nu med den naturvetenskapliga biten att berätta om djuren ;). 

Giraffer, isbjörnar, sälar, noshörningar, elefanter, getter, sköldpaddor och kameler var bara några av djuren som uppenbarade sig idag. Hela dagen var väldigt smidig. Inga köer i trafiken och parkering fick vi precis utanför djurparken. Gratis med för den delen! Även om där var mycket folk inne så var det väldigt stor och blev aldrig trångt. Där fanns även ett eget minizoo för de minsta med lite mer vanliga bondgårdsdjur och temalekplats samt enklare mat. Vi såg att de hade dragit igång en grillbuffé vid ett av restaurangställena så vi slog till på det!

Dagen avslutades med att Milo fick en liten mjukisflamingo av Alex och moster Annicka som han hade konversation med halva vägen hem i bilen. 



Ikväll blir det någon film och soffmys!

Trevlig lördag!
/ K

Inga kommentarer: