måndag 15 september 2014

En septemberdag hos oss

September september.. denna månaden har verkligen bjudit på vackert väder. Man riktigt njuter av de sista solstrålarna och insuper de sista dofterna av sensommar. Jag älskar denna period på året. Det här med färger kom jag och en mammakompis att prata om idag. Hur olika olika barn passar i starka eller ljusa färger. Jag har alltid tyckt att Milo klär i starka färger. Det är antagligen för att han har mörka ögon. Jag minns att jag ofta köpte de färggladaste plaggen jag kunde hitta till honom och tyckte att det var så fint! Nu däremot, med Lowe, som antagligen har blå ögon så tycker jag att matta, ljusa nyanser klär honom bättre. Beige, brun, vit, benvit, ljusblå, ljusgrön och ja, allmänt ljusa färger klär honom. 

Vi startade idag med att dra till en närliggande lekplats. Vi bakade tårtor och dekorerade med rönnbär och nypon. Milo cyklade och jag vandrade med vagn och lillebror. Med oss på färden hade vi Mariekex och banan. När vi hade lekt klart där åkte vi till Toppengallerian i Höllviken och gick en sväng. Milo fick en ny kikare då hans andra har gått i sönder. Han fick den för två veckor sedan men för 29 kronor kan man väl knappast begära någon hållbarhet i större utsträckning. Vi hittade även bokstäver till pojkarnas rum, ett M och ett V såklart. Nu pryder de snyggt dörrarna. 

Eftermiddagen spenderades med Milos lilla tjejkompis på backen. Jag och lite mammor stod och snackade skit medan kidsen busade för fulla muggar. Vilket väder vi fick i eftermiddags. När F kom hem blev det korvgryta. Ja, det är en av våra nya rätter som vi lagt till på listan. Det är choritzokorvar med cayenne och vitlök samt chili som vi skär upp och kastar ner i en kastrull. Lite skivade champinjoner och paprika kastas också i tillsammans med olja och diverse kryddor. Sedan får de stå och steka en stund och serveras med klyftpotatis, bea och en fetaostsallad. Riktigt gott. 






Så var valet över. Jag som ju inte är så politiskt insatt har inte mycket att säga om det. Men det verkar som att övriga befolkningen har en hel del att tycka och tänka. Mycket klagande till höger och vänster men man får ju hoppas att en bra lösning hittas så att landet kan styras ordentligt.

För övrigt så går systemkameran varm här hemma. Jag har redan sååååå mycket bilder som jag vill framkalla och sätta in i ramar. Även en del jag vill förstora.. men man kommer ju aldrig till skott. En regnig dag skall jag ta tag i det! ;)

Godkväll!
/ K

Inga kommentarer: