torsdag 11 september 2014

Renovering på G och mammledig på stan!

Tjohej i stugorna!

Torsdagen spenderades först hos käftis. Ja, tandläkaren och jag är ju inte direkt bästa vänner så avbokning brukar vara min strategi för att slippa fighten. Men idag tog jag mig i kragen och gick dit. Jag har en tand som antagligen måste rotfyllas men idag räckte det med att lägga på ett förband.. ett provisoriskt förband i själva hålet så att jag inte skall ha ont mer. Jag begav mig dit redan halv 8 i morse och innan jag stack matade jag Lowe så att han skulle vara mätt och klara sig till jag kom hem. F passade båda kidsen under tiden och det hade gått bra. Men så fort jag kom innanför dörren var det käk som gällde för Lowisen. 

Milo lämnades på dagis och jag tog en promenad med lillkillen. Han somnade gott och jag bar över honom i bilstolen för att köra in till stan. Jag mötte upp Tessie och Emmie för fika och lite shopping. Mycket trevligt och herreGud vad tiden springer iväg när man har trevligt. Jag fick skynda mig tillbaka till bilen för att inte få böter. Jag klarade mig som tur var. Kläder blev det handlat åt Lowe. Älskar Newbies kollektion från Kappahl och vi kom hem med en hel del. Två onepiece, två pyjamasar, två par byxor och en body. Jag hittade även rosa/träfärgade ljusstakar på systrarna Grene samt två färggranna tavlor som gör sig till vår inredningstil här hemma. 

Så var det där det där med renovering.. ja, nedanvåningen är vi helt klara med nu. Allting är precis som vi vill ha det och det har varit en del ommöbleringar innan vi hittat rätt. Men nu är det bra plats, bra förvaring, stora ytor och disponerat så att alla möbler fyller sin funktion. Ovanvåningen har vi däremot inte börjat med ännu. Vi småstartade förra året med att måla de gula sjögrästapeterna vita.. vi insåg dock att det skulle behöva målas mer än en gång och snacka om att de tapeterna sög färg. Golvet är brunt från 70- talet och taket gult det med. Så igårkväll bestämde vi oss för att göra det ordentligt istället.. det får ta den tid det tar men det är bättre att vara noggrann och inte bara hafsa sig fram tycker vi. Tapeterna skall alltså ner så vi lånade en ångare av grannen och körde igång projektet. Efter ett par längder tapet som blivit neddragen så insåg vi att det gick hur bra som helst utan maskinen. Det var alltså ganska lätt att dra ner! Så nu är vi nästan klara med den biten och imorgon är det tapetsering som gäller. Vi är annars lite inne på att sätta vit panel på äggen men vi vet inte riktigt hur det kommer bli. Det som renoveras just nu är allrummet, det som skall bli barnens TV- rum och det ligger precis utanför vårt sovrum. Golv skall också läggas samt att spotar skall in, men en sak i taget ;)





Nu sover barnen och jag skall fortsätta med ovanvåningen! Hoppas ni haft en bra torsdag där ute!

/ K

Inga kommentarer: