söndag 17 augusti 2014

Ny frilla och första doppet någonsin!

Det är speciellt, det allra första doppet i badbaljan. jag minns det som igår när vi badade Milo i den blå baljan.. han gillade det. Idag var det premiärdopp för Lowe och han var också en nöjd liten badgosse. Vår egna lilla hjälpreda var självklart med under det första doppet och han hjälpte till med att skvätta lite vatten på håret. Spännande! :)



Dagarna går så himla snabbt. Innan man vet ordet av är klockan närmre 17 och det är dags att laga mat. Denna regniga söndag hade jag min frisörtid. Och ja, det var som sagt inte igår jag var och gjorde i ordning riset. Jag visste egentligen inte hur jag ville ha det men att jag ville bli blondare visste jag. Hon föreslog tunna slingor i hela håret, både under och över så det körde vi på. 70 stycken lade hon i med folie och sedan klippte hon det ca 2-3 centimeter på längden. Mittbenan ville jag ha kvar så någon sidolugg blev det icke. Under tiden så vandrade övriga familjen i varuhuset och åkte lite karuseller och kollade kläder. Milo fick sina efterlängtade nuggets på BK och var nöjd som en speleman. Sedan tittade de på under föningen och käkade gottis! Själv blev jag väldigt nöjd med håret. Det känns fräscht och nytt nu inför hösten. Det gör verkligen skillnad att bara klippa topparna efter allt slitage. Lite fattigare blev jag denna dag men det var det värt!




En tur till mormor och morfar blev det sedan och där lunchade vi på nybakta baguetter och kaffe. Det här med mat... jag är så sjukt hungrig nu när det ammas och efter att ha varit typ utan aptit den senaste månaden så känns det som att jag skulle kunna köpa allt i hela affären och bara mumsa på. Häromdagen skulle vi bara snabbt in om och ha ost och mjölk.. jag kom istället ut med varor för 500 spänn som jag bara var tvungen att ha.. vindruvor, bireost, kex, bananer, salami, påläggskyckling, godis, kaffe, apelsinsaft.. you name it.. gott var det! Så kan jag äntligen dricka kaffe igen. Egentligen kan man väl dricka kaffe med måtta under graviditeten med men nojjig som jag vart med allt så valde jag att avstå. Först kunde jag inte ens lukta på kaffe, fram till vecka 25 och sedan kände jag att jag gott kunde klara mig ett par veckor till utan!

Vår stora kille ville självklart ut i regnet och hoppa i vattenpölar. Så när minstingen var matad så gick vi ut och lekte, bara jag och Milo. Vi lekte pirater på stora skeppet och spanade med kikare.. ja det är mycket pirater nu men så får det bli. Vi hittade piratskatter och långa sniglar. Sedan plockade vi lite björnbär som var helt för sura för att ens kunna stoppa i munnen.
- Nej mamma, dessa är alldeles för sura.. vi får vänta till alla har mognat istället!
Ibland blir man fascinerad av hur vissa ord fastat och att de små förstår betydelsen av det.. mognat? Ja, tydligen vet grabben skillnad på moget och icke moget bär i skogen! Och det där med bär.. Milo vet hur ett björnbär ser ut och hur ett vinbär ser ut.. däremot finns det andra röda bär som liknar vinbär som inte skall ätas. Där har vi lärt honom att aldrig någonsin äta något utan att fråga oss vad det är för sorts bär. Och han kommer alltid fram till oss och frågar om man kan äta. Väldigt viktigt att prata mycket om när man bor så nära naturen. Själv har vi alltid som barn fått lära oss att fråga innan vi smakar! 

Nu skall jag natt 3-åringen och läsa sagan om Långben den sällsamma fisken.. för femte gången idag ;)

/ K




Inga kommentarer: