fredag 1 juni 2012

Bildbomb på resten av trippen

Grabbarna hade gjort upp en färdrutt och resan till Elafonissi skulle ta ca 1,5 timme. In med packningen i bagaget och ner med Milo i lilla barnstolen sedan bar det av upp över bergen. De snirkliga vägarna kantades av olivträd, apelsinodlingar, mandariller, citroner och vinodlingar. Plötsligt runt en kurva fick vi stanna! Vi fick mötande trafik.. inte vilken mötande trafik som helst utan det var ca 25 lurviga bergsfår som kom traskandes. På efterkälken kom herden och såg något bekymrad ut. Ner med rutan och fram med kameran. En och en annan bergsget, åsna, häst och anka kom också spatserandes och det var en exotiskt tur det där ;). Så kom vi till den berömda ravinen. En ravin vars kanter sträcker sig 400 meter på vardera sida och som är en fin turistattraktion. Vi stannade och  skådade det grekiska landskapet. Vackert, mycket vackert. Dalar och bergstoppar så långt ögat kunde nå och så skulle vi igenom en tunnel. På andra sidan såg vi det blåa stora. Havet låg som en liten hinna längst kusten och destination Elafonissi hade vi äntligen nått. Vilket vatten, vilket paradis- strandens botten är fylld av koraller vilket avger ett rosa sken längst vattenytan. Över den grunda regionen vadade vi och vattnet var ljummet. Milo såg nyfiket på alla vandrande människor och såg ut att njuta av att doppa de små tassarna längst vattenbrynet. En heldagstur som avslutades i den lilla bergsbyn Eos som är känd för sina fruktodlingar..

Denna mamma har alltid haft en liten dröm om någon gång kunna stå vid vägkanten och kunna plocka riktiga apelsiner från vilt växande träd. Och så kom de, de vilt växanade träden- apelsin efter apelsin plockades och doften av frukt blandat med den friska luften var ljuvlig. Apelsinen var nog den suraste jag någonsin smakat så ätbart var det icke, haha...

På hotellet hittade Milo en Stockholmsflirt som var ett par månader äldre. De lånade varandras bilar och var på god väg att dra igång en strandtennismatch ;). Bell som flickan hette sprang dock mycket fortare än vad lillen kunde ta sig fram men han övades. Fort kryper han nu och det är inte på knän, nej, på alla 4 tar han sig fram och det var något han började med då sanden antagligen var obehaglig och annorlunda mot knäna på stranden!

Bra shopping var där och med mig hem fick jag en fin väska i blått, rosa och vitt. Somriga färgglada  örhängen, en piercing, ett par skor, klänning och mer örhänge. Milo fick en tjusig Converse -T-shirt av gudfar och gudmor samt kretapennor av olivträd som han kan använda när han lärt sig rita om ett tag ;).

Så satt vi vid poolen och tog det lugnt när kära lillasyster Annicka skrek Kristiiiiin, Kristiiin. Jag vände mig om och såg vad som skett. Syster hade råkat trycka i mitten av solstolen som med all världens kraft flugit upp i ansiktet och spräckt hennes ögonbryn. Läkaren fick skynda sig och 4 stygn senare var lillasyster återställd men med en herrans huvudvärk! Usch för dumma solstolar! Jag kan ju säga att hon efter denna incident valde markposition istället ;).

Vi hittade de mest små genuina grekiska ställen och söta små restauranger vid havet och vi njöt verkligen av veranda sekund vi tillbringade i paradiset tillsammans. Vi älskar Kreta. Vår första resa, då jag var 15 och F 18 var just hit och det är något speciellt just där. Att resa med en 10 månadersbaby var till en början någon jag trodde skulle bli komplicerat men jag ändrade ganska så snabbt min uppfattning. Flyga på " dumma tider " är aldrig någon hit så det var lite knixigt men så fort vi landat flöt allt bara på. Han har druckit superbra, ätit mycket mer än vanligt, varit så pass aktiv som en 10 månader är och sovit nästan hela nätterna. Lite senare än vanligt har han kommit till ro men det har inte varit någon som helst gnäll förutom vid trötthet och hunger! När man är ledig såhär en hel vecka tillsammans med sitt barn så ser man utvecklingen på annat sätt. Vår lille är så medveten om allt just nu och hör, kan och ser mer än vad man tror ;). Han har lärt sig att leka titt-ut med oss då det nu är han som dyker fram bakom grejer och busar istället för vi och så är han inte lika otålig som förut! ;) Att pooolen var lättare att vara vid än havet får jag säga med tanke på att den här stoppa sand i munnen- fasen fortfarande sitter kvar! En toppensemester med lagom varm temperatur, ett perfet Kreta helt enkelt :)! Hit åker vi gärna fler gånger!

En oförglömlig resa, en alldeles underbar trip!