fredag 1 juni 2012

Kretaresan 2012 del 1

Hemmmaaaa igen :)! Ja, då har man åter landat på svensk mark efter att ha spenderat en fantastisk vecka tillsammans med trevligt sällskap i Grekland! Mixed-grill kan man verkligen säga att det har varit och vi börjar hemma på Regementsgatan i Malmö ;).

På Milos 10-månadersdag den 24:e steg vi upp tidigare än tuppen gal. 04.45 lämnade vi hemmet och det var en trött pojke vi fick väckas. Är man liten och sömnig så är det inte skoj att sitta fast i ett hårt bälte i mammas knä vilket resulterade i en kaotisk start. Efter att ha roat honom med allt som fanns tillgängligt och äntligen fått honom lugn ropades det i högtalarna: Såja, förseningar, vi lyfter om 40 min- behåll bälten på! Jo jag tackar ja.. Men så somnade sötnosen och ett lugn föll över denna mamma :). På planet roade vi oss för övrigt med att dra upp och ner luckan till fönsterrutan, dra i enjoy your flight-lapparna, äta lite och att vandra fram och tillbaka i korridoren. Väl framme på hotellet fick vi det största rummet, kanonbra poolområde och hade nära till allting! Vi bodde på lägenhetshotell med kyl och spisplattor så vi själva kunde fixa lunch och frukost vilket verkligen är att rekommendera om man reser med kids. Supersmidigt att bara springa ner från poolen och värma mat lite snabbt! Staden vi bodde i hette Agia marina och var en liten mellanby som låg ett stenkast från den lite större staden Platanias. Till huvudstaden Chania var det ca en kvarts taxifärd och jag var förvånad över hur civiliserat och utvecklat Grekland har blivit. Den senaste teknologin, kaonbra engelska, wifi överallt och så gick de att få tag på precis det du kan få tag på här hemma. Bra priser, trevliga greker, jättegod mat och god service- någon kris märktes verkligen inte av där vi var!

Milo trivdes som fisken i vattnet. Krypfasen han är inne i har utvecklats ännu mer och får jag säga det själv så har även min krypfas utvecklats något ;). Vi har krupit runt, utforskat barnpool och storpool, lekrum och restauranger, brummat med allt som går att brumma med och så har de runda små kinderna varit grekisk sensation, Milos då alltså ;)!

Melodifestivalen såg vi självklart på och det var faktiskt mer än vi svenskar som hurrade när Loreen visade vart skåpet skulle stå! Med oss hem till rummet fick vi hotellets svenska flagga som vi stolt hängde upp i två av våra olivträd utanför terrassen! :) Morsdag blev det sedan och det var en fin dag att minnas. Jag fick sovmorgon medan Milo tog med sig pappa F på hemligt uppdrag. En halvtimme senare blev jag väckt med färska surdegsbullar, melon, pålägg, kaffe och fina killar! Sedan fick jag hänga med dem ner till beachen för att titta på en grej.. och där var det, det finaste lilla konstverk jag någonsin skådat. Ett gigantsikt hjärta där det var skrivet med stora bokstäver VÄRLDENS BÄSTA MAMMA! Precis bredvid hjärtat satt lillkillen och log sött- Vilken morsdagspresent- min allra första som jag aldrig kommer att glömma!

Mer poolhäng, musik från baren, god stämning och så smög sig illamåendet på.. det blev värre och värre och en timme senare var det jag och magsjukan som spenderade ett dygn på hotellrummet! Ett dygn jag inte ens önskar min värsta fiende! Men så kom en morgondag då vi sedan tidigare hyrt bil för att köra på utflykt :). Något tagen av gårdagen men det fick gå! Mot Elafonissi, den rosa stranden, kretas Bahamas, kretas Paradis! :D