onsdag 18 juni 2014

Att laxen är en fisk och midsommarfix

Fix, fix och mera fix.. midsommar närmar sig med stormsteg och här är lite att stå i innan dess! Idag har det storhandlats och kylen är proppfulll med diverse mat. Jag och syrran skall laga all mat imorgon så ikväll var det raggning av stolar och tält som har varit på priolistan. Vi fick tag i vad vi behövde och nu funderar vi bara på vart vi skall placera tälten? Milo satt och mös ute i soffan och sa att han var hungrig nu på kvällen. Jag skojade till det lite med honom och kom ut med den stora varmrökta laxen. Mycket skeptisk kille.. haha.. han undrade vad i all sin dar detta var och när jag förklarade att det var en fisk så skrattade han bara och trodde mig inte. Sen kom de där 20 frågorna..
- Har den varit i havet? är den riktig? har den ingen sån där bak? ( alltså stjärtfena ) mm. Jag förklarade att vi skulle äta laxen till midsommar och då tittade han ännu konstigare på mig...
- Mamma, du sa ju nyss att det var en fisk!
så fick jag förklara att lax är en sorts fisk men det köpte han inte alls!

Ute i trädgården har vår lilla rosenvägg bara exploderat den senaste veckan. Där är hur mycket vackra röda rosor som helst och imorgon måste jag binda upp de. Imorgon är det även pappa F:s sista arbetsdag sedan är han ledig med oss fram till första september, underbart!

Vårt poolprojekt hann bli klart till midsommar men det var lite meck med att komma på hur kanterna skulle sättas ihop så att det skulle bli snyggt. Men nu är det löst och badsäsongen kan starta på rikigt! 





Förra året var vi 55 personer här hemma till midsommar men i år har vi dragit ner det till hälften. Det är skönt att vara på hemmaplan i år men samtidigt är det en del att stå i. Vi gjorde som så att alla som skall komma sätter in en hundring / man till oss så fixar vi all mat, förtugg och efetrrätt. Blir smidigast så istället för att någon skall köpa med sig ett halvt paket knäcke och en annan jordgubbar till ett helt kompani.. det är lätt det blir lite sura miner då.. imorgon skall vi även bege oss på blomsterjakt och jag har hittat ett hemligt ställe där det växer både blåklint och vallmo till kransarna. Vi skall även plocka björkris och pynta både stång och tält med men som tur är så kommer ett gäng hit och hjälper till imorgonkväll!

Ha en fortsatt skön afton!

/ K

Inga kommentarer: