torsdag 31 juli 2014

Så var juli månad förbi..


Ja, månaden har passerat och imorgon välkomnar vi augusti.. det blev antagligen ingen julibebis denna gång. Vi satsar på augusti istället ;) såvida det inte kommer igång nu ikväll. Har haft mensvärk hela dagen mer än vanligt och känt ett tryck hela kvällen.. men men.. skenet bedrar väl som övriga kvällar.. 7 dagar kvar!

Juli har varit en fantastisk månad. Det har varit strålande väder över Skåne från iallafall 4 juli. Vi har, som ni kanske läst och sett, hängt en hel del på beachen. Vi är så tacksamma över att kunna bo här nere, så nära havet och naturen. Jag är ingen storstadsmänniska utan gillar det här med områden, små kvarter, grannar och familjeliv. Jag trivs med att ha en trädgård och hus men jag skulle inte vilja bo för långt ut på landet. Jag vill kunna köra in till staden på 20 minuter och jag vill bo där det är ett centrum, alltså en Ica, ett bibliotek, ett torg, några små butiker, något bageri, en och en annan restaurang, en bankomat, ett apotek och en vårdcentral. Så här bor vi alltså perfekt. Tror aldrig vi kommer flytta härifrån!


Rutinerna är dock lite rubbade nu under semestern. Vi är vakna senare allihop och sover längre om mornarna. Matsituationerna ser också annorlunda ut då man inte är hemma om dagarna. Vi äter lite spontant det vi kommer över och tar något enklare på kvällen. Det blir mycket glass men så skall det vara om somrarna. Man måste faktiskt få känna att sommarlov och semester skiljer sig lite från den vanliga vardagen. Visst behöver barn rutiner och struktur men jag tror inte de tar någon skada av att rubba på detta några få veckor om året! Jag anser att barnet somnar om det är trött nog. Även om Milo inte vilar mer om dagarna så händer det att han somnat efter stranden nu under ledigheten. Och visst får han vila om han behöver det. Även om detta resulterar i lite längre vakenhet om kvällen. Det här med socker och godsaker är ju också något som diskuteras hejvilt överallt, framförallt när det gäller barn. Givetvis tycker inte jag att det är okej att äta socker hela dagarna men att ta en isglass, som dels innehåller mycket vätska när det är varmt tycker jag inte är något problem. Det är bättre att barnen får i sig något nu när det är varmt än att inte äta alls. Milo är inte så hypad i käk i denna värme och inte jag heller för den delen. Vi har liksom haft 30 grader i snart tre veckor varje dag så man får försöka få i sig vad man kan, framförallt i dryckesväg. Men det är min åsikt!

Dagen har spenderats en stund på Emporia inne i stan. Jag fick ju en massa presentkort i födelsedagspresent som jag skulle småhandla för idag. Dock blev det bara en mobil till att hänga ovanför skötbordet till lillebror. Det var en vit/grå med små kaniner som studsar när man rör vid stålpinnarna. Köpte den på Illum. De har supersöta barngrejer där inne men smakar det så kostar det! Vi käkade lunch där inne och gick i den stora leksaksäffären för att Milo skulle få välja en grej för sina fölsepengar han fått av släkt. Han valde ett litet smurfhus till sig själv! 

Väl hemma igen så gick jag på vila.. huvudvärken från helvetet har jag gått med konstant idag och det tar ut sin rätt. När jag vaknade var den nästan borta och vi tog en cykeltur till en lekplats lite längre bort. Det här med att cykla, det har ju blivit Milos nya grej! Han trampar fort och säger att han satt på sin motor.. så tittar han bak och hojtar.. hinner ni inte med eller? haha. Ibland kommer man även på sig själv med att inte ha förklarat ordentligt vad man menar. Jag bad Milo cykla in till kanten häromdagen. Han hajade inte riktigt vad jag menade så jag hjälpte honom in dit.. plötsligt var han en bit ut i gatan igen och jag sa åt honom att hålla sig intill kanten. Då saktade han in, tittade på mig med sina bruna vackra rådjursögon och sa: Men mamma, vad är kanten för något då? Då gick dt upp ett ljus för mig, det kanske är smart att förklara för grabben vad grejer är ;). Jag förklarade och han förstod. Numera cyklar han vid kanten och när vi byter till grusstig frågar han om det också är kant där gruset slutar vid sidorna.. så han har fattat konceptet!

F har varit och handlat lite lösgodis till kvällen och nu blir det en film och mys! Sov gott och hoppas ni haft en bra torsdag! :)

/ K

Inga kommentarer: