måndag 12 september 2011

Konstnären Milo- världens yngste skapare!



Att skapande går i arv har jag hört, men att man som sju veckor gammal bebis redan kan börja producera tavlor tycker jag är helt fantastiskt :).

Igår så bestämde vi oss för att vi skulle piffa upp våra gräddvita väggar med lite sprudlande mönster så vi införskaffade lite olika dukar. Tillsammans satte vi oss på köksgolvet ( Milo i sittern och Minto i gymmet ) och drog fram ett gäng acrylfärger. Paletten lades ut och baskrarna sattes på för att sedan tillsammans kladda ihop två fantastiska tavlor. Milos fingeravtryck satt som en smäck lite varstans på dukarna vilket resulterade i dessa två konstverk:


Tavlor skapade av mamma och son. Till höger sitter Minto som förmodligen filosoferar över morötter.


Små små lätta fötter.. ja, dessa små fötter. Finns det något sötare än barnfötter? När Milo låg i magen och vi var på det sista ultraljudet så sa barnmorskan att grabben hade 7 centimeter stora fötter vilket jag tyckte verkade rätt stort i förhållande till hans dåvarande längd, ca 40 cm. Det innebar ju att hans fötter var en femtedel av kroppens längd. Om tassarna redan var så stora då hur långa skulle de då inte vara vid födseln!? Okej att pappa har rejäla båtar.. När vår skatt sedan tittade ut så hade han inte alls så stora fötter.. små små tassar bara. Mätte dem med F:s tumstock som stannade på 6 cm! haha :) söta var dem iallafall. Så söta att jag och Milo bestämde oss för att hjälpas åt med en liten tavla.

Jag penslade Milos fot med svart färg och han stampade till ordentligt. Därefter hade åter ett konstverk skapats. vi kommer att måla fler liknande fottavlor för att se skillnaden på fotens storlek med tiden. Att göra handtavlor ansåg Milo dock var för besvärligt. Han tyckte inte om att bli svart under naglarna så vi avbröt denna övning ganska så omgående :). Så här fin blev Milos tavla som vi kallar The foot of modern art.




Här har vi Milos konstverk och givetvis konstnären själv.


Jag har alltid älskat att måla och skapa. När jag var mindre så drömde jag ibland om att sitta någonstans på franska rivieran på en klippavsats, blicka ut över medelhavet och måla det jag såg. Men sedan kom jag underfund med att det kanske blivit lite enformigt och bara sitta där hela dagarna så jag nöjer mig med att måla lite på fritiden :). Nu blir jag ju även behörig att undervisa i bild då jag är färdig med min utbildning vilket jag tycker är mycket roligt!






Här har vi några av mina egna alster. Lite bly och lite akvarell



Konstnärligt arv eller inte? Ja, nog tror jag Milo har en konstnärlig ådra och det ska bli så roligt att se honom rita, måla, klippa, klistra, pyssla och leka med allt vad färger och former heter. Han skall få kladda så mycket han vill för det är igenom leken som barnet utvecklas. Detta var iallafall Milos första avtryck på målarduk och fler skall det bli :)


/ K & M

8 kommentarer:

Anonym sa...

fina kladdetavlor du har gjort, tror jag vill beställa en till julklapp.

kram mamma

Kristin Moser sa...

Milo och jag hjälps åt med en till er i julklapp ;)

ika sa...

Kristin! Underbart att få läsa, säger jag kort och gott. ni verkar att må så himla bra och det är nästan lustigt hur lycklig jag sitter här och är, läser. förmodligen för att jag vet om att du kommer bli en sån fantastisk mamma. milo är lyckligt lottad att få växa upp med all din kärlek, intellegens och tja, självklart humor u sick fuck!;)

Well som sagt, Underbart att få läsa,förhoppningvis ockå se snart=)<3

Kristin Moser sa...

Så fint skrivet av dig Ika. Så glad jag blev att läsa det! Självklart får du komma och kika på honom, så längesedan man träffade dig! Hör av dig en dag eller titta in om du har vägarna förbi vettja! :) Kram

Anne-Sofie Persson sa...

Lille söta Milo, vad månde det bliva?? Sådan talang hos Mamma och redan alster efter några veckors ålder. Underbart!!!
Tack för den fina inbjudan till ert dop. Vi blev jätte glada och kommer gärna.
Kram Fam Persson

Bekki sa...

Vad roligt att följa er vardag med ert nya lilla liv! Han är för himla söt Kristin! :)
Säg till om du vill göra beställning på cupcakes, jag är lite av en expert på det... :) Kolla på http://acupofcake.blogg.se/ kanske de rosa med rosorn, fast blåa, skulle passa? :9

Kram Rebecka

Kristin Moser sa...

Tack Anne- Sofie! Kul att ni vill komma!:)
Kraam

Kristin Moser sa...

Rebecka: Tack så mycket! Så du kan det där med cupcakes..? ;) hmm.. själv var det något av det svåraste bakverk jag gett mig in på.. ska kolla in länken du skickade! Kram kram