lördag 17 september 2011

Från student till mamma till lärare!

3år. Det är så länge jag har varit studerande på Malmö högskola. Efter studenten 2008 och en resa till Ibiza så bestämde jag mig för att jobba. Som frukostvärdinna, receptionist och servitris började jag jobba på hotell Dannegården i Trelleborg. Efter 2 månader fick det vara nock då de körde med mig och bad mig arbeta i stort sett dygnet runt. En efteranmälan till högskolan och så var jag helt plötsligt inne i plugget som lärarstuderande i Malmö. Utbildningen jag går heter Samhällsorienterade ämnen och barns lärande och ger mig kompetens till att undervisa i allt från förskola upp till elever i åk 6.

Att arbeta med barn är något jag verkligen inte ångrar att jag tagit mig an. Det är barnen som är framtiden och det är vi pedagoger som skall ge dem grunden till att bli dugliga samhällsmedborgare. Mitt yrke är mycket viktigt och att ge barn kunskap om samhället medför att de lättare kommer kunna orientera sig och ta ansvar för sitt handlande i en komplex värld.



I slutet av mitt näst sista år, 2010, blev jag gravid. Faktiskt ganska bra tajming eftersom sista terminen nästan enbart innehåller examensarbetet. Jag och min kära pluggpartner Julia har varit effektiva och skrivit nästan hela arbetet i juni, månaden innan Milo kom. Men som sagt, nu pluggar jag heltid och är mammaledig samtidigt vilket faktiskt går jättebra! Allting handlar om disponeringen av sin tid och jag tror att om man bara ger sig fan på saker och ting så når man dit man vill.

I januari tar jag min examen och det ska bli så himla skönt. Nu har jag ju pluggat sedan jag var 7 år så det kan snart vara dags att komma ut på arbetsmarknaden :). Dock kommer jag vara hemma tills vår lille prins är minst 1 år ( gärna längre ) och kan börja på dagis. Så i vår skall jag bara njuta, vara hemma och se vår son utvecklas mer och mer för varje dag som går. Livet är underbart!

/ K

Inga kommentarer: