måndag 26 mars 2012

Racing på skorvlig yta & skoltime!

God eftermiddag. Då var det måndag igen och jag tror faktiskt att man blivit lite solbränd i ansiktet. Igår spenderade vi hela den soliga söndagen ute på vår innergård och med oss ut tog vi Milos gåstol. Lagom klädd för vårvärmen for han runt och jagade Windys lurviga päls . Ett race startade och på den skrovliga ytan tävlade hunden och Milo vem som först hann fram till mig! Vi börjar märka att lillkillens rörelse gör honom mer hungrig om dagarna. Han äter numera massvis från morgon till kväll och jag måste säga att det byts en hel del mer blöjor också. Medan lillkillen lekte så solade vi oss mot den varma muren och så tog vi ut lite fika. Ballerinakex och kaffe satt där de skulle och på den lurviga lilla babyfilten fortsatte vi sedan att leka. En pekbok, en popup- leksak med djur och så grodan- dessa tre fick följa med ut i friska luften men allt annat var roligare. Exempelvis så var Ballerinaförpackningen, pappas skor, hundens koppel och cykelhjulet av en helt annan klass så de färgglada leksakerna låg mest och blev varma i solen. Pappa F passade på att fixa min cykel så att jag äntligen kan börja ta mig fram på 2 hjul igen. Jag har vandrat, vandrat, kört och kört vart jag än skullat ta mig men nu när våren är här så är det skönt att kunna cykla. På tal om cykla, är det någon som vet när, alltså hur gammalt barnet skall vara för att kunna sitta bak i cykelsits?

En bra dag men desto gnälligare kväll. Jag tog en titt i lillens övre käke och där såg det så genomskinligt ut att det vilket sekund som helst skulle kunna titta ut en femte tand! Vi får väl se när den kommer.. Lite korvgrillning hann vi också med innan solen gick ner för dagen! :)





Idag var det dags för mig att hoppa in och jobba en månad. Jag skall arbeta i en åk 2:a nere i Höllviken och jag kommer att undervisa ämnesövergripande. När barnen är så små så löper de flesta ämnen in i varandra, alla utom idrotten. Tema Rymden står på planeringen och nog skall jag kunna bedriva roliga och lärorika lektioner för att de små skall förstå våra planeter och vår jord. Mycket spännande skall det bli och även om jag idag var lite nervös så lättade det när jag väl var på plats. En tidig dag blev det idag och nu skall jag planera inför morgondagens lektioner :)! Pappa F skall vara hemma en hel månad med plutten och som det ser ut nu så börjar klängperioden ebba ut något så när.. Trevlig måndag på er säger denna lärare! ;)

/ K & M

4 kommentarer:

Emma sa...

Härligt att vara ute!!
Vi tog ut babysittern till Oskar häromdagen. Det var poppis kan jag lova :)

Skönt att komma ut och jobba lite! :)

Maja sa...

Vi premiärcyklade med milo i lördags men jag tror att man kan sätta dom i stolen så fort de är stadiga :) vad kul med jobbet. Var de jobbigt och vara ifrån milo? :)

Anonym sa...

Hej
Det kan vara lite skumpigt för barnet att sitta där bak. När barnet lärt sig sitta, vänta lite till så att kroppen blivit riktigt stabil. Detta brukar vara vid 9-12 mån. Fråga din BVC-sköterska om du är osäker på om ditt barn har bålstabilitet. Komplettera med ett ekerskydd på cykeln om inte sitsen helt täcker ekrarna vid barnets fötter. Även om det går att spänna fast fötterna, gillar inte alla barn detta och lyckas ta sig loss.

Pakethållaren kan lossna, så köp en sits som fästs i ramen, gärna i sadelstolpen. Ett högt ryggstöd ger bättre skydd vid olyckor. Grenband eller hög ”sadelknapp” mellan barnets ben förhindrar att barnet glider ur.

Det finns cykelbarnsitsar som går att luta om barnet somnar. Lutningen påverkar inte säkerheten.


Säkerhet
Om din sadel har fjädrar finns det risk för att barnet klämmer sina fingrar. Det finns klämskydd, men det bästa är att byta ut sadeln.

Cykelsitsar som monteras framför den vuxne medför en större olycksrisk. Eftersom denna typ

av cykelsits saknar högt ryggstöd är också risken för nackskador större.
Sätt sitsen så nära sadeln som möjligt för att få fram tyngdpunkten. På många små eller lätta cyklar är risken annars stor att cykeln välter när man stiger av.

Använd inte gamla barnsitsar. Riktigt gamla modeller i tyg och stålrör är ofta farliga. Köp inte en begagnad sits om du inte vet hur gammal den är. En cykelsits slits mycket. Titta noga efter sprickor eller ljusare partier i plasten.

Så står där på Trafiksäkerhetsverket KRam Eva S

Kristin Moser sa...

Tack så mycket Eva! Skall titta runt bland lite sidor och se om jag hittar någon vettig cykelsits! Hoppas allt är bra med dig! Kram