måndag 9 januari 2012

Ett av de viktigaste yrkena i världen och inspiration till barnrum!

Godmorgan där ute. Fyra gånger på 6 timmar har en liten kille vaknat och varit ledsen. Därför har det blivit vardagsrumsvandring för både mig och F i natt. Konstigt att man ändå är så pigg som man är idag men tröttheten smyger väl sig på senare under dagen. Sovmorgonen som Milo har börjat med är välbehövlig och den tidiga morgonstunden inger ett stilla lugn innan dagen fylls med uppmärksamhet från en pigg liten bebis full av energi.

Idag är det min absolut sista dag på en 3,5-årig lärarutbildning. 3,5 år är rätt lång tid men samtidigt har åren gått väldigt fort. Det är med blandade känslor jag idag håller mitt sista föredrag. Skolan har varit en plats där man lärt känna nya människor, fått nya vänner, fått insikt i ens framtida yrkeskarriär och lärt sig en hel del. 210 poäng. Det är så många högskolepoäng man nu tagit och jag är mycket nöjd med min studerande insats. Jag har kämpat för att få de högsta betygen och suttit nätter långa med näst intill omöjliga uppgifter. Men studering ger resultat och med Väl Godkänt i de flesta kurser så avslutar jag min utbildning. Jag är stolt över mig själv. Stolt över att jag kunnat plugga heltid med ett litet barn och att jag lyckats ta mig igenom det sista året. Inte minst är jag stolt över att numera ha ett av de viktigaste yrkena som går att ha. Som både lärare och förskollärare kommer jag att ta hand om andras barn dagligen. Medan föräldrarna jobbar kommer andras barn och min egna lille Milo infinna sig på en plats där pedagogerna kommer ha all makt. Vi kommer ha ett stort ansvar, ta hand om, lära, ge kärlek, glädje, tröst och bara finnas där för allas kids hela dagarna. I dagens samhälle är det tydligen mer värt att vårda datorer och IT-prylar än att ta hand om barn och gamla och jag hoppas innerligt att samhället i framtiden kommer inse hur viktiga dessa yrkesmänniskor, vi inom omsorgen faktiskt är.



Idag är det en sådan dag som man liksom har längtat till. Denna dag tar skolan slut, det skall firas med att gå ut och äta och sedan skall vi ta tag i något av det roligaste jag vet. Milos rum skall börja ta form och som jag har längtat. Att få inreda ett barnrum för första gången skall verkligen bli superroligt och tänk att få gå bananas i leksaks och förvaringsdjungeln, underbart! I mitt huvud ser jag ett vackert rum med turkosa, babyblå, gröna, vita, röda, bruna, lila, gula, svarta färger. Vitt vill jag ha som grund då jag tycker det inger en stilren känsla men givetvis skall rummet fyllas av en rejäl färgklick. Det är mittrummet, F:s studio som får tacka för sig men med fondväggar och diverse detaljer skall ett litet datorrum också fixas fram. Projekt jag vet men vi älskar det! Undrar om Milo blir likadan när han blir stor. Om han också blir en som skall piffa till det och byta plats på inredningen till höger och vänster. Jag minns att när man var liten så tog jag och en kompis IKEAkatalogen så fort den kom i brevlådan och ringade in vilka prylar vi skulle ha i våra lägenheter när vi blev stora, haha. Ett barnrum skall vara både funktionellt och lekfullt på samma gång. Stjärnor, apor, ugglor och vimplar är något vi tycker är superfint och ikväll blir det till att fixa fram en vacker fondvägg. Kanske göra en väggmålning av något slag? Att googla inredning och inspireras är något man lätt fastnar i när det finns tid över och här kommer lite inspiration.


Att förvara alla söta små leksaker i. Dessa lådor finns i olika färger och kommer från Jabadabado och Kidconcept! 149 kronor för burkarna och 340 för lådorna. Superfina!

houseofhedda


Dagens bebis är sportigt klädd och i full gång med att testa dragkedjans smak och konsistens. Sin lille nalle han fått från mormor är ständigt med och lätt att greppa. Nu är det dags att bege sig till skolan och pappa F kommer hem och tar hand om lilleman! Må väl!



/ K & M

4 kommentarer:

ENDENISE sa...

älskar små förvaringslådor :D Köpte en fin prickig rosa burk till Ws rum här om dagen :))

Anonym sa...

Grattis till din examen.Det klarade du galant, men med den energiknippe som du är så är det ju inga problem.
GRATTIS GRATTIS/ kram faster Ami

Kristin Moser sa...

Stort Tack Ami! Så himla skönt att plugget äntligen är över!:) Äntligen kan man kallas sig lärare :) Kraam

Life Of An Angel sa...

Hittade hit via endenise.se och ser att du varit inne hos mig och hittat mitt kollage inför när jag började inreda sonens rum. Kul att det inspirerade och lycka till med Milos rum :)