fredag 27 januari 2012

Homemade potatis/morotspuré och kläder till en sjuk mamma!

Jag är inte den som brukar klaga men idag har det verkligen varit en sjuk fredag! För första gången sedan Milo föddes har jag blivit sjuk och med feber, frossa, trötthet och en dunderförkylning har jag och Milo idag försökt roa oss bäst vi kan! Rastlös som man lätt blir gick vi och handlade och med oss hem kom vi med ett helt gäng potatisar. Middag måste man ju ha även om man är sjuk så en potatisgratäng med fläskfilé och sallad stod på dagens meny! Jag gav mig även på att göra egen potatis/morotspuré till lillkillen istället för att köpa. Jag följer en mycket trevlig och inspirerande mammablogg Bluevelvet.nu och häromdagen hade hon gett sig på lite olika puréer till sin lilla tös Vega. Hon hade gjort både ärt och potatispuré och det såg ut att vara ett herrans jobb att pilla väck skalet från alla ärtorna, men flitig som hon är blev det tillslut en färdig puré ;)!

Morötter finns alltid tillgängliga hemma hos familjen Ström/ Moser för har man en kanin som är storätare och allätare så går det åt minst två paket i veckan! En morot och en potatis skalades och hackades för att sedan kokas upp tillsammans. Färdigkokta lades de i mixern och tillsammans med en skvätt olja och lite bröstmjölk så mixades det ihop till en slät och fin puré! Jag var faktiskt riktigt imponerad över att det var så pass enkelt att göra egen mat så det lär bli fler tester framöver!



Milo han åt för glatta livet medan pappa matade honom där han satt i sin barnstol. Han tyckte det var jättegott och slukade en hel, men liten skål. Milo ville bara ha mer, mer och mer och vi märker nu att det behövs mer mat än bara amning. Det är en hungrig påg vi har!




När jag inte mår helt hundra är det nästan som att Milo förstår att han skall vara lugn och sansad. Idag har det verkligen varit en superduktig liten sötnos som inte alls har varit det minsta jobbig och tur var väl det. Han är så himla duktig denna lilla plutt och i normala fall vill han aldrig vila när jag är lite trött. Men dag ville han. Tillsammans bäddade vi ner oss och sov i två timmar, så underbart härligt och mysigt! När vi väl vaknade igen så mådde jag lite bättre och medan Milo sprattlade runt i sin gåstol så kom jag att tänka på en klädkass som min kära vän kom med häromdagen. Efter rensnig av hennes garderob så fick jag en hel del och vad passar bättre att gå igenom när man är lite småsjuk? Många fina koftor var det och just nu sitter jag här och myser i en riktigt gosig sådan!



Gratängen är i ugnen, fläskfilén är på stekning, ljusen är tända och lillkillen jollrar glatt från spjälsängen där han leker med Seazars öron ( den lila elefanten ni vet ). Fredagsmyset kan börja och känner jag mig själv rätt så börjar man friskna till igen! Peppar peppar jag vill vara pigg i helgen!

Ha en mysig helg allesammans och njut bäst ni kan!

/ K & M

1 kommentar:

Blue Velvet - Vegas mamma sa...

Vad skoj att han gillade det. Ser också att ni har en riktig mixermaskin. Vega ratade min ärtpure, tyvärr. Men jag tror det berodde på att jag bara har en mixerstav och det blev lite grynigt och inte alls så slät som din. Men jag ger inte upp än =P