tisdag 10 januari 2012

Veckans ord , apmålning & lillkillens nydesignade galgar!

Om exakt 2 veckor fyller Milo ett halvår och jag minns att just halvårsgränsen kändes så långt bort när han föddes. Vilket den också var. Varje vecka lär han sig något nytt och plötsligt en dag så tog han fart och började rulla. Runt, runt, runt. Från rygg till mage och från mage till rygg- upp på sina armbågar och började kravla sig fråmåt ca en meter. Det är häftigt att se att dessa små ben börjar göra kryprörelser och hur stark lillen är. Allt är så mycket lättare nu än när han bara var ett par månader gammal. Stabil i benen, stabil i nacken och rätt så stabil sittandes. Veckans favoritord är Ma, da, fa, da, ma, da, fa, da - oohhooahhoawe. Denna harang av bokstäver går på repeat här hemma och som mamma böjer man sig fram över plutten: Oj vad du har mycket att berätta, vad säger du gubben? Blicken som Milo ger mig tillbaka säger: fattar du inte mamma? Därefter formar han munnen, putar med läpparna och så kör den lille pratkvarnen hela repertoaren igen- ma, da, fa, da.

Det var ett tag sedan jag målade och det började igårkväll att klia i fingrarna. Apa. En brun sådan. Stora öron, lång svans och en vinkandes hand. Ja, det fick bli en liten apbebis på väggen i Milos nya rym och jag placerade honom runt dörrkarmen. Där sitter han fint och vinkar och ler till alla som kikar på honom. Från spjälsängen ser lillen honom perfekt och jag ser framför mig hur Milo säger godnatt apan, godmorgon apan när han blir större ;)!



Nu när det skulle bli lite ordning så köpte jag på mig galgar. Galgar kan jag tycka är rätt så trista, speciellt de där plastiga svarta och vita som är massproducerade och går i sönder om man drar för hårt i ett av de upphängda plaggen. Därför köpte jag hem två vitmålade trägalgar för att piffa till lite själv. Den ena fick kläs med texten charmtroll och den andra med Milo. Lillen tyckte att ljusblåa sidenrosetter skulle knytas precis vid kroken och när galgarna var klara så verkade plutten rätt nöjd. Med enkla små knep kan en halvtråkig galge piffas upp och bli en tjusig inredningsdetalj i ett barnrum.




Dags för dagens första promenad! Sedan blir det en liten fika och stadstur med Malin och lille Julia! Må väl! :)

/ K & M

Inga kommentarer: