tisdag 3 januari 2012

Ljusglimtar i vardagen, sådana där man skall ta vara på, vara rädd om och som ger livet det där lilla extra.

Jag märker, precis som många andra att dagarna och tiden springer iväg, snabbt! Ett nytt år har satt fart och det var inte längesedan jag tyckte att sommaren tog slut. Nu är det julen. Julen är över och våren närmar sig med stormsteg. För snart ett halvt år sedan satt jag i mitt vardagsrum som nybliven mamma och beskådade de två personer som står mig närmast här i livet. Min son och min sambo. Jag tittade på dem och insåg vad jag hade i mitt liv, L.Y.C.K.A! Jag bestämde mig även för att leva i nuet och det är så jag lever nuförtiden i motsatt till hur jag levde " innan".



Förr skulle allt planeras till minsta punkt och jag gjorde listor med lång framförhållning. På onsdag fixar vi det, på fredag är vi med dem och på lördag gör vi det där... och Gud nåde den stackarn som förstörde min planering. Visst gör jag fortfarande mina små listor men det är bara för att kunna strukturera en sak i taget och med det amningsminne som det nya livet fört med sig kan det vara bra att ha en extra lapp på kylen ibland. ;). Varje morgon vaknar jag upp och vet nästan aldrig vad dagen har att erbjuda. För mig är detta något nytt och spännande och varje dag finns det något att ta vara på. Ljusglimtar i vardagen, sådana där man skall ta vara på och vara rädd om, sådana som ger livet det där lilla extra.

Jag tycker att vardagen är minst lika viktig och vacker som en helgdag. Visste ni att det faktiskt är på tisdagar som det mest förutsedda och roligaste sakerna sker? läste det häromdagen men om det stämmer vet jag inte! Jag kanske ibland kan uppfattas som en överdrivet positiv människa som aldrig har några som helst bekymmer. Men givetvis så är jag också mänsklig och kan ha jobbiga dagar. Det är bara det att jag väljer att acceptera det, att saker och ting ibland faktiskt är jobbigt. Man kan välja att inte ta åt sig av allt. Så när allt verkar gå emot dig, släpp lite på kraven. Ge dig själv en andningspaus och säg: ”Nähä, då blev det så här istället då” och gör något bra av den situationen. Jag väljer att minnas våra ljusglimtar i vardagen.



Tar vi denna dag tex: Regnet har piskat mot rutorna, jag har blivit halvt dränkt påväg till affären, vagnen har pajat i nedandelen, förkylningen sitter fortfarande i, någon träning blir inte av och som om inte det räckte så har Milo skrikit mer än någonsin idag. Ingen superrolig dag direkt. Däremot har jag skrattat, fått se min son le, kelat med min ulliga vita lille kanin, busat vid skötbordet, lagat en god middag, fått äta den tillsammans med min härliga pojkvän, blivit klar med grupparbetet, rensat min garderob och börjat ta fram sommarkläder inför semestern. Så gör jag när jag har haft en dag med hinder att skutta över.

Alla har vi någonting att vara nöjda med, inte minst med oss själva! Ni som jobbar, hela dagarna, städar, hämtar barn på dagis, lagar mat, hinner träna, tvätta, diska, fika, plugga, umgås med vänner, familj och bara vara.. alla ni skall vara nöjda med er själva och har ni haft en skitdag så behöver ni inte känna: Wohoo, Carpe diem. Det räcker med att fånga någon av dagens ögonblick eller stunder. Men att leva i nuet och inte igår eller imorgon tror jag är viktigt för att må bra och kunna njuta av livets alla små och stora ögonblick.. Här har ni vad jag njuter av idag. Detta morgonleende som smittade av sig till mamma! :)





/ K

Inga kommentarer: