torsdag 26 januari 2012

Klängperiodens start & tips för roligare barnmåltider!

24 veckor gammal är vår lille kille och han har börjat klänga på sin mamma likt en liten apunge! Han klamrar sig fast hårt runt halsen med armarna och trycker sig tätt intill för att sedan hålla ett järngrepp ett bra tag. När jag lämnar rummet stortjuter han och snacka om varierade humör. För så fort han ser skymten av mig skiner han upp som bara den och skrattar lite smått. Mammig tro? Det känns som det är lite tidigt att bli mammig redan vid 6 månader då jag hört att denna utvecklingsfas inte brukar starta från ca 8 månaders ålder, eller när brukar den börja tro?


Som av en ren slump när jag öppnade brevlådan igår så hittade jag massvis med roliga grejer. En Vi Föräldrartidning, ett provsmak och Barnmatsboken. Detta innebar massvis med morgonlektyr och med en god kopp kaffe var det en perfekt start på torsdagen. Jag öppnade tidningen och precis framför ögonen fanns där en stor spalt där det stod KLÄNGPERIODEN. Det står att denna period oftast börjar mellan vecka 22-26 och barnet är då inne i Realtionsvärlden. Vad händer? Jo, barnet uppfattar relationer på ett nytt sätt. Det står att det blir medvetet om avståndet mellan sig själv och föräldrarna, och insikten att föräldrarna kan öka avståndet kan vara skrämmande. Att barnet också blir medvetet om begrepp som i, på, under och bredvid är också något som händer. Jag har märkt att Milo är väldigt intresserad av knapptryckningar och ännu mer spännande är det om någonting händer. Exempelvis om man trycker på fjärrkontrollen och TV:n byter kanal eller om man sätter på kranen så det rinner vatten och sedan stänger av och på. Kanske är det inte mammigheten som smyger sig på alleredan utan bara en utvecklingsfas som lillkillen går igenom. Det känns iallafall i axlarna att bära runt på en nästan 9 kg tung plutt, ett bra ryggpass det där ;)!



Under hela min utbildning har jag extraknäckt på olika förskolor och skolor runt om i kommunen och precis när jag blev gravid skulle kocken på en av förskolorna utomlands i en vecka så jag fick hålla ställningarna där. Att stå i matos i 6 timmar och förbereda måltider till 40 små barn var kanske inte det mest optimala men när det kom till mellanmålet så ökade kreativiteten något. Jag minns att barnen inte var jätteintresserade av de vanliga mörka fullkornsmackorna så jag konstruerade ett lite roligare alternativ.



Barnen åt med god aptit och jag kom då att tänka på hur man skulle kunna trixa och fixa så att mat blir roligt och gott för barnen. När vår lille kille skall börja äta ordentligt så har jag en uppsjö av tips och idéer som jag hittat på lite olika websidor. Ta en titt inne på denna websida: http://enbarnsligarevardag.se/kul-recept/ och jag lovar att inspirationen kommer att flöda! Nedan kommer lite matnyttiga igelkottar, gurkbilar, dippfår och roliga wraps som jag hittat på hennes sida och som verkligen gav mig inspiration till framtidens roliga matlagning! :)




Denna dag kommer att bestå av mamma/babyfika nere på stan och jag skall även kolla om en blårandig onepiece finns i rätt storlek till lillen på Lindex! Ha en fin dag!

/ K & M

1 kommentar:

ENDENISE sa...

härligt med massa kul i brevlådan :D ååh jag vill också ha föräldrartidningar i brevlådan :D

sv: Ja det blir ju lite tufft med två men sånt har man ju räknat med. Ska bli skönt när dom börjar sova likadant, om dom gör det :P