fredag 27 januari 2012

Folk har picknick i tvättstugan & vi gör hemmagjord digestiveglass!

Godmorgon på er! Det som skulle bli en snabb och rofylld tvättning nere i tvättstugan slutade istället med lite panikartad torkning i köket. 08.00 startade vår tid och hurtig som man är var man på plats i tid och hade öste in all tvätt. Milos sitter fick följa med ner och där i satt han och kikade glatt på när denna mamma slängde in plagg efter plagg i de stora maskinerna. Efter en stund fick jag syn på vårt parasoll sedan i somras. Tvättstugan är nämligen ett kombinerat förråd med massa skåp och gångar. Det finns även en hörna med lite diverse prylar som folk inte längre vill ha och som man får lov att ta, lite som ett tvättstugeloppis ;). Medan tvätten var i full gång passade jag och Milo på att ta oss en kik i " loppishörnan " och när jag tittade åt höger var där uppdukat med smörgåsar och kaffe. En stor ryggsäck och en liten filt var också framdukad och jag hörde fotsteg komma närmre och närmre. Som ett skott for jag tillbaka upp i lägenheten och Milo undrade nog varför jag helt plötsligt fick så brått. Vem i hela fridens namn har picknick i tvättstugan 08.00 en fredagsmorgon i januari? Tokigt, knasigt och något skrämmande.. Tvätten som nästan var klar tog vi upp i lägenheten och istället för att hängas upp bland picknickfirare så blev köket ett nytt torkrum!



Lillkillen skulle känna på tvätten och tog tag i lite plagg för att hjälpa till. Lite svårt att dra plaggen igenom tvättkorgens små hål så efter en stund fortsatte Milo att snurra på sina färgglada små träbjörnar som sitter fast framför sittern. Denna sitter har verkligen varit kanon ända sedan Milo föddes och jag tackar min vän Julia för denna gåva! :)




Glassmaskinen som vi fick i julklapp av mormor och morfar fick testas för andra gången och denna gång gick det lite bättre än sist. i 3 veckor har glasskålarna stått i frysen så det var väl kylda skålar som smeten hälldes ner i. Vi vispade ihop två äggulor med 1 dl socker och 2 tsk vaniljsocker. Sedan vispade vi upp grädde och blandade ihop ingredienserna. I med allt i byttan och tryckte på ON-knappen! Efter ca 7 minuters vevande hällde vi ner den krossade digestivechokladen och två minuter senare hade vi en lagom hård vanilj-chokladglass att servera oss! Mycket gott och smidigt! :)




Nog med tokiga tvättstugebesök för idag. Istället väntas en morgonpromenad med Elin och sedan får vi se vad dagen erbjuder! Ha en mysig fredag allesammans!

/ K & M

Inga kommentarer: