tisdag 24 april 2012

Majshornsafton & farsans geniala sångkonst!

De som absolut inte skulle få komma hem till denna bostad har ändå gjort det. Denna mamma har ändrat lite uppfattning och Majskrokarna har för första gången inhandlats i affären ( till Milos stora förtjusning ). Enda sedan lillen föddes har jag varit skeptisk till dessa smältande ostbågsliknande krokar. När jag varit och fikat med andra mammor har de gladeligen dragit fram ett gäng sådana till sina ungar och frågat om Milo också skulle ha en. Njae, det är nog inget för honom har jag sagt och varit anti ganska länge. I helgen fick lillkillen smaka en av sin kusin vilket var succé från alla håll. Eftersom Milo tidigare har haft svårt för att mala ner större bitar än 6 månadersmat så har jag som mamma inte vågat ge för stora bitar. Majskrokar har därmed varit på tok för stora i mina ögon. Men eftersom de smälter så fort de nuddar läppen så tror jag inte det är någon större fara sålänge de äts under uppsikt av oss! Givetvis skall dessa inte ätas som snacks hela dagarna men en eller två någongång då och då.. Vi märker nu att lillen kan plocka upp bitar och stoppa i munnen själv så nu i veckan skall vi testa med lite mjuka skalade ärtor, brödbitar och annat gott som han själv kan mala ner!


Tornbygge på hög nivå har också skett denna afton och en hel del ras likaså. Ohhooo låter det från Milo när tornet faller ihop och så skall det klättras upp på varenda kloss! I mer än 3 veckor har det varit stora problem med att få på Milo sin pyjamas utan protester. Den vill inte på! Är detta ett vanligt problem för en 9-månadersbaby tro? Det sprattlas hejvilt och skriks som om jorden håller på att gå under men idag skedde något oväntat. Pappa F kom i samma stund som protesterna började in till skötbordet och började SJUNGA en ny påhittad låt som gick hem, haha:

- Nu är det pyjamasmys, om det så är det sista för idag, det är dags för pyjamaseeen... om den så skall på bak och fram, nu är det slut på dagen det är natti och pyamasmyyyys...

Ett leende som sträckte sig från hakan upp till öronen och ett gapskratt som måste ha hörts in till grannarna uppstod och hur det gick att få på pyjamasen kan ni nog räkna ut ;)?! Galant! Farsan, den nya nattsångfågeln i huset, vilken hit! ;)

  Dags att hålla kväll och förbereda inför jobb imorgon. Vikarie hos mina tvåor väntar mig och det är bild, matte och naturkunskap som står på schemat! Skall nog gå bra det där  ;)

Adjökens!

/ K & M

6 kommentarer:

emmavictoriia sa...

Sv: Du får mer än gärna följa mig på instagram (emmashjartan), så kan jag följa dig med, om du fixat det nu? :D

Emma - Mamma till Viggo & Melker. sa...

Sv: just ja, glömde svara på "veckans blogg"... Roligt att du kommer med den ideén :) Hade ju måndagslista förrut med massa bloggtips (alla som ville, blev länkade), men så blev det jobbigt efter ett tag... Men vore skoj med veckans bloggtips faktiskt :) tack för tipset!

Emma - Mamma till Viggo & Melker. sa...

Blev mitt google konto tror jag?

Sandra- Med Pojke I Magen sa...

Hahahahaha vad roligt ni är :D

SV
Japp de blev en heldel :D De va röfsta gången jag var där, och säkerligen inte den sista! :D

Hoppas du får en fin dag!

en chic mammas bekännelser sa...

härliga bilder som alltid, allt bra idag ? :)

Sandra sa...

Haha Elton är likadan när man ska klä på honom helt hopplöst! Blir en mindre brottnings match ;) Elton kan mala massa mat i bitar och han har bara 2 små tänder än sålänge! De lär sig snabbt om de tycker de är kul vill säga!

Sv: Ja han börjar bli bättre snorig etc men feberfri iaf. Ja de är jätte jobbigt att se sin vanligtvis glada och pigga kille helt slut och seg. Men snart är han nog frisk igen :)