tisdag 11 oktober 2011

Låt barn vara barn!



I flera veckors tid har jag slagit mig ner i soffan 21.00 för att sätta på Hollywoodfruarna och följa deras sjuka liv. Den som är mest knäpp av de alla är ju Gunilla Persson. Hur man kan tvinga och pressa en 8-årig liten tös till att behöva sjunga på auditions då hon är sjuk går över mitt förstånd som mamma. Det gör ont i hjärtat att se att det finns sådana föräldrar. Barn skall få vara barn. Barn skall få leka och göra vad de vill. De skall inte tänka på vinst eller förlust, pressas eller känna sig dåliga. Barn skall känna att de duger precis som de är. De skall få växa upp i trygghet, ha drömmar och utvecklas. Om ett barn är duktigt på vad de gör och tycker att det är kul så ska det självklart få push och stöd från sina föräldrar- såvida de har roligt. Barn skall ha roligt, de ska skratta, vara glada och bara vara just barn. Tyvärr är det inte såhär alla föräldrar tänker. Många föräldrar vill genom deras barn leva ut de som de aldrig själva kunde uppnå. Sorgligt. Många barn har säkert tyckt att de aktiviteter de pysslat med varit roliga fram till den dag då deras föräldrar började pusha de hårdare.

Att få barn är det bästa som hänt mig. Att få min lille Milo, min underbara lille kille. Att just bara få uppleva lyckan över att vara mamma, att se min lille kille växa. Kärleken till ens barn är starkare än allt annat. Som mamma känner jag mig stark, vakande och behövande. En ny del av mig har skapats. Jag hade gjort allt i min makt för mitt barn, inget annat i livet har så stor betydelse.

Under hela min utbildning har jag läst om hur viktigt det är att låta barn få leka. Leken är det allra viktigaste för barns utveckling och det är genom leken som barn växer. Barn behöver få vara barn för att kunna bli vuxna. Jag hoppas att Gunilla en dag vaknar upp och inser att hennes lilla flicka också skall få lov att vara ett barn . Jag hoppas att hon en dag kan nöja sig med att låta sin flicka sjunka When you wish upon a star i sin hemmiljö istället för att fara USA runt! Låt barn vara barn!



/ K

Inga kommentarer: