tisdag 7 februari 2012

En rosa 80-talskille & det där eviga genustjatet!

Så hittade man lite 80- tals kläder som satt som en smäck på lillkillen. Min gamla joggingdress som jag enligt mormor har haft stor användning för fick idag åka på lille Milo. Jag vet, den är rosa men den är verkligen superfin! En vit tjock text och ett blått band är även tryck mitt på tröjan och snacka om kvalitét till att hålla i många år! 23 hela år hittills!





Det spelar ingen roll vilken barnaffär man går in i för direkt finner man en snitsad bana av rosa Hellokittyplagg bort till flickavdelningen medan man på den andra sidan affären finner " den tuffa stigen. " Svart, brunt, grått, blått och grönt. Länge har jag studerat vid Malmö högskola där det hej vilt under hela utbildningen har fokuserats på genusperspektivet. Det börjar bli något uttjatat kan jag tycka. Alla påstår att det är så viktigt att vara medveten om genus, men vad precis är det som är viktigt? Var ska vi lägga krutet? Självklart ska kvinnor och män ha samma lön för lika arbete men mer? Som mamma till ett litet barn och som pedagog tycker jag att det är viktigt att inte utgå från en och samma mall. Killar kan gilla att leka med dockor, de kan gilla rosa. Tjejer kan älska bilar. Själv valde jag Bobbybil framför Barbiedockor när jag var liten och inte har det blivit någon, som vissa föräldrar är rädda att det skall bli av sina barn, pojkflicka av mig för det ;).

För återgå till ämnet kläder så vill jag ändå ge Lindex en liten extra applåd för deras nytänk. På killsidan blandar de faktiskt nu även in orange, rött och lila. Dessa färger är superfina som klädesplagg oavsett om man är pojkbebis eller flickbebis. Jag kommer ge Milo de som jag tycker är fint fram till han en dag själv kan välja vad han vill ha på sig! Milos 80-tals dress fick dock en kvart efter att den åkt på bytas igen då pluttens blöja inte var tillräckligt spänd. Kissekläder i tvätten och nya kläder på, åter stiger tvättberget.. ;)




Nu är det dags för halvårskontrollen på BVC och vi får väl se hur lång och hur stor han blivit. Sist på BVC väge han 7300 ungefär och det var 2 månader sedan. Jag tippar på 8300! :)

På återseende!

/ K & M

Inga kommentarer: