tisdag 7 februari 2012

Kvällsshopping och den perfekta kurvan!

Klockan stod på 16.00 och min kära sambo F trillade in genom dörren. Så skönt att han är hemma redan då så att man kan få gjort lite innan hela kvällen runnit iväg .Vi beslutade oss för att ta en shoppingrunda på entré och att strunta i att laga middag utan istället köpa med oss något gott! Jag tycker jag har lagat varierade måltider dagligen och i det där köket spenderar jag faktiskt många timmar i / dag. Är det inte frukost till mig och lillen som skall fixas så är det lunch, gröt eller någon bakverk som tillreds. Mot shoppingcentrat och då det var ett bra tag sedan det handlades kläder så kunde vi inte dra oss från att köpa lite nytt, iallafall till Milo. Det slutar ofta med att man kommer hem med roliga barnplagg till sötnosen istället för sig själv. Men idag var klädinspirationen på topp och F hittade en hel del. Så fort vi kom in på H&M så såg vi något det verkligen stod Milo på. Oj vad häftiga vårkläder de har fått in till pojkar! Grejer med färg i och det är alltid uppiggande! En baseballjacka för halva priset, ett par shyssta gympadojjor och ett par slitna jeans! Spana in vårens tuffing! ;)






Som vanligt så satt Milo med uppspärrade ögon och tittade sig runt bland plagg och människor. Så fort vagnen svichade förbi något klädställ så skulle han ut med sin lilla hand för att känna. Ibland undrar jag om Milo förstår att vissa grejer är hårda och andra mjuka? För när han skall greppa någon av sina hårda leksaker så tar han ett rejält tag medan han bara då han skall klappa kaninen precis bara nuddar honom lite lätt. Likaså nuddade han bara handen och strök fingrarna igenom sanden i Egypten och som i detta fall så klappade han bara klädesplaggen. .. ibland undrar man..sen kan han gladeligen dra i hår, ta tag i underläppen på pappa eller att försöka slita av mammas näsa, haha! För min egen del så resulterade shoppingrundan i ett par härliga öronhängen och en varm och go vintermössa. Mössor kan man aldrig få för mycket av och jag älskar rean:).


Stora killen har numera storlek 74-80 och jag undrar fortfarande hur lång han är. Halvårskontrollen på BVC gick snabbt. 10 minuter sedan var vi klara. De vägde Milo och som vanligt tog jag kameran och dokumenterade honom där han låg i viktskålen. I morse tippade jag på 8300 gram och resultatet... 8295 gram.. har man bra känsla för måttenheter eller? ;)




Någon längd gick inte att ta eftersom de tagit bort mätstationen och höll på att renovera hela stället. Sköterskan menade att det skulle bli kaos i lokalen med tanke på att det var en babyboom utan dess like i Malmö 2011. Nog tyckte jag också att det var väldigt många med gravida magar samtidigt som jag. Men så är det väl alltid.. att när man själv har en viss tröja, en ny lampa, en ny bil eller som i detta fall en stor mage så tycker man sig se detta överallt. Nu ser jag nämligen knappt några som är gravida längre! Sköterskan undersökte hela lillens kropp: - lyssnade på lungor - lyssnade på hjärta - böjde på höftbenen - kände på fontanellen - kollade munnen..

Sedan ställde hon ett antal frågor och bockade av: Kan han dra sig upp mot sittande? vända sig runt? jollra? tittar efter tappad leksak? Rikta blicken mot den som säger något? Med klara JA kryssade tanten i den gröna lilla hälsoboken och att förflytta föremål från en hand till den andra behövde vi inte testa.. jag ser ju att han plockar upp kamerasnöret och flyttar över till högerhanden från vänsterhanden, sa sköterskan och tittade med ett leende på Milo som satt och lekte med snöret. Sedan hälsade hon oss åter välkomna till 8- månadershälsosamtalet.. 8 månader blir Milo alltså nästa gång vi skall dit! Herregud, så fort allt går, jag fattar det inte! Kurvan såg perfekt ut och då vissa säger till oss att Milo är lite liten så frågade jag om hon ansåg att han var liten? Han var enligt henne ett praktexempel på en alldeles " lagom " stor bebis. Perfekt på kurvan, perfekt!

Välling blandat med ersättning fick jag tipset av BVC-sköterskan att testa så vi testar väl det... ;) Ha en kanonkväll allesammans!

/ K & M

1 kommentar:

Blue Velvet - Vegas mamma sa...

Sv; Vega fick feber av första vid 3 månaders, och inatt fick och det igen. Så det blev en lite orolig natt. Men hon fick ligga hos mig och då blev det lite bättre.