fredag 10 februari 2012

Nattkrypare och enkla foto/redigeringstips..

Godmorgon på er! Fredag morgon och vi är pigga trots en av de mest sömnlösa nätterna på ett halvår. Milo den lilla tokbebisen har börjat att tro att det är krypaivägochlekatajm klockan 02.20 ungefär, haha. Lillkillen som fortfarande sover mellan oss ( vi försöker natta i säng men det vill sig icke ) vänder sig om från rygg till mage och med armarna under sig trycker han sig sedan upp och den lille rumpan skjuter sig uppåt. Benen drar han sedan sig upp med och gnyr för att han inte kommer någonstans. Galen nattkrypare, på natten skall man ju sussa! :) Lille näsan har också runnit som bara den på honom vilket kan ha varit en bidragande faktor till varför den har hattats runt halva natten. Däremot valde han sovmorgon så det tackar vi för!

De senaste veckorna har det kommit in lite frågor och funderingar kring hur jag gör med mina foton för att få till den suddiga bakgrunden, de skarpa kontrasterna och texten som ligger på bilderna. Det är faktiskt så att man med ganska så enkla medel kan fixa till sina bilder så att de ser " bättre " ut. Till att börja med vill jag presentera kameran, en Canon 1000 D. Till denna har vi köpt ett objektiv, 50 mm, f /1.8, vilket är a och o för att få till just den bakgrund som syns.

Mästerfotograf eller inte, en bra kamera, ett bra objektiv och en känsla för att finna detaljer i vardagen är vad som krävs för att få till häftiga bilder. Ta bara mig som exempel. Jag har i alla tider varit en av de mest otekniska människorna i södra Sverige men klarar numera av att tillochmed sköta en kamera på ganska okej vis. Det här med foton är verkligen jätteroligt och jag vill lära mig så mycket mer än det jag hittills lärt mig. Nedan följer lite före/ efter bilder på hur jag gjort. Jag arbetar i imacs program och när jag öppnar upp en bild så börjar jag med att gå in i översta panelraden under kategorin verktyg. Vidare tar jag mig till raden som heter justera färg där dyker sedan en liten ruta upp där en rad olika alternativ finns att välja mellan. Exponering, kontrast, mättnad, temperatur, färg, sepia och skärpa. Saken är den att då jag bloggar via blogspot.com som har ett visst måttsystem med pixlar som inte får överskridas så räcker detta justeringsprogrammet gott och väl. Däremot tror jag att bilderna blivit mycket finare om jag arbetat i photoshop eller annat program som har lite mer finesser. Skärpan ställer jag alltid på full eftersom bilderna inte är så jättestora.









Hur jag sedan lägger till text och små hjärtan kan jag också förklara för er som undrar. Jag börjar med att öppna openoffice och gör en bildmall. Mina fotografier lägger jag över på datorn, väljer ut och drar sedan in i mallen. Här kan jag både förstora och förminska utan att bilderna skall bi pixliga eller suddiga, skeva eller vinda. Färdiga symboler finns att hämta i nederkanten av programmet men jag har hämtat ner ett hjärta från internet som jag tycker är sötare :)! För att lägga in text så trycker jag bara upp textrutan och väljer typsnitt som vanligt. I programmet är bilden låst och texten rörlig vilket gör att jag på så vis kan flytta runt text och symboler hur jag vill.



Lätt som en plätt vill jag säga men det tar lite tid att få saker och ting på sin plats. Övning ger färdighet och kan jag så kan alla ;) För er som undrade så hoppas jag ni fått någon hum om hur det går till! Lycka till!

Ha en underbar fredag där ute, för det skall vi ha! :)


/ K & M

6 kommentarer:

Anonym sa...

Hej :) Riktigt rolig blogg du har. Jag undrar hur lägger man till en symbol i openoffice som man hämtat från internet? har du hämtat från någon speciell sida?

Anonym sa...

Hej Hur väljer du bildmall? Eller du har gjort en egen? Det enda jag kan hitta när jag startar office är teckning. Tack på förhand!

Kristin Moser sa...

Tack så mycket! När man öppnar office så väljer man teckning. Därefter väljer man format och sedan sida. Där går att ställa in storlekar man vill ha och sedan spara ner som bildmallar på skrivbordet! Hoppas du löser det! :) Kram

Anonym sa...

tack för hjälpen :) hur gör du med symboler från nätet? Kram

Anonym sa...

Hur sparar du filen för att kunna få den t.ex. jpg eller png fil?

Kristin Moser sa...

Symbolerna jag använder är oftast de som ligger nere i menyraden. Annars hämtar jag bara hem och sparar ner i JPEG! först får man öppna de i ett annat fönster och sedan spara ner! Good luck ;)