torsdag 2 februari 2012

Homestyling med fotofix & framtidens matschema!

Så var vardagsrummet ommöblerat och nästan färdigfixat inför våren. Jag är lite av en periodare när det gäller inredning. Är det höst så kan jag tänka mig lite brunare naturfärger med en smak av orange och grönt medan jag i vårtider vill ha vitt, pastell och ljusa färger. Kontraster är något jag också gillar skarpt och att bryta av allting med en hylla lite surrealistiskt på tvären är inte fel. Fåtöljen kom till sin rätt i ett hörn och det var på tiden att vi fick en extra sittplats i TV-hörnan då vi ofta är många som samlas där och har trevliga stunder. Fårpläd på och soffkuddar på plats. Fotoväggen är dock inte riktigt färdig än men jag jobbar på den ;). Matbordet framför fönstret invigdes igår och det var faktiskt mycket trevligare att ha lite rörelse och utsikt vid måltiden. Tavlor och övriga väggdekorationer har ändrats om och mitt i all ommöblering fick vi stanna upp.. skulle vår ultimata barnvagnspassage försvinna med den nya möbleringen eller skulle det fortfarande gå att ta nattrundorna med vagn i full fart? Lite kluvna blev vi men efter att ha placerat soffan rätt så insåg vi att den gyllene stigen ännu skulle löpa längst fiskbensgolvet! Yees!





Fotopilleri var något vi pysslade med igårkväll och bakverken som hade stått och dragit sig i kylen fick provsmakas. Underbart goda cupcakes med vanilj/ chokladsmak. Vi toppade dessa läckerbitar med silverkulor, platta sockerhjärtan, jordgubbsströssel och sockerkristaller som min medhjälpare fraktat med sig hem från USA. Gästerna skall nog bli nöjda med dessa ;).





Denna mamma börjar dock känna sig något stressad över lillkillens matsituation. Det är inte lätt när man inte vet det ena eller det andra. Allt har gått så smidigt med maten under de senaste halvåret och när det har gnällts av hunger har man bara stuckit fram tutten. Men nu är det snart slut med det! Jag vill inte amma längre och för det andra så räcker inte energin/ näringen åt till Milo längre. Liten börjar bli stor. Många kanske tycker att det låter busenkelt att sluta och bara börja servera olika smakportioner till höger och vänster men det är lättare sagt än gjort. Iallafall tycker jag/ vi det. Lillen är inte grötsugen på förmiddagarna och det enda som duger är tutte. Likaså eftermiddagarna. Visst tar det tid att vänja av sin lilla vid tutten och lära han eller henne att ta flaska men just nu känns det som att Milo aldrig vill ta flaska.. Man får väl ha tålamod och det får ta sin tid.. Själv har man en vision om hur Milos matintag skall se ut på en dag.. kanske blir det verklighet en dag men i har mycket att jobba med, MYCKET!!

Tänk när en dag ser ut så här, OM den kommer se ut såhär förstås ;)..

  • 07.30: Godmorgon mamma! Hungrig, ge mig välling! Välling kommer lastat och bebis dricker fint ur flaskan ( som för tillfället inte är någon hit ).
  • 10.00: Kanske vore lite gröt på sin plats kära mamma? Gröt kommer lastat och med lite fruktpuré som topping så åker det rätt ner i lilla magen!
  • Mellan 12 och 13 någon gång: Lunchtime, en halv kokt potatis med något proteinrikt eller barnmat på burk..
  • 15.00: Mellisdax, fruktpuré eller lite mer gröt tar jag gärna mor, eller varför inte en bit rån att gnaga på!
  • 17,30.00: Middag bestående av någon burkmat eller egengjort gojs..
  • 20.00: kvällsgröt tack! Det skall bli..
  • 21.00: Nu är man trött. En flaska välling vill jag ha så sover jag gott hela natten. Väck mig gärna halv åtta för mer välling mamma! Godnatt!

Tänk om det vore så enkelt.. ;)

Nu vankas det iallafall frukost i hushållet för lillens del och vi ger gröten ett försök till annars så får det handlas hem någon ny sort senare idag! Adios!




/ K & M

1 kommentar:

Blue Velvet - Vegas mamma sa...

Sv; Den köpte min moster på IKEA.