måndag 5 december 2011

8 apelsiner lång bebis & upptäckten av en liten gadd!

Varenda jul i 22 år har det gjorts apelsiner med nejlikor i hemma hos oss. Som barn var man mycket exalterad över dagen så man skulle pressa i dessa brunsvarta små väldoftande kryddkvistar i apelsinerna. Vi fick alltid vars en liten skål med ca en näve nejlikor i och sedan var det bara att börja skapa. Efter att ha tillverkat vars 3 apelsiner så började tumspetsarna värka och mamma eller pappa fick ta över. Med rött sidenband fästes de sedan i gattet till trappan och varje morgon när man steg ner från ovanvåningen så luktade det jul. Apelsinerna som jag eller syrran hänge upp hamnade alltid lite väl låg ner så efter att ha gått förbi dem så hade man nejlikor i hela håret, haha! Givetvis skulle denna jultradition fortsätta hos familjen Ström/ Moser. Idag har vi gjort nejliksapelsiner och exalterad som ett barn började jag att trycka in dem en efter en. Efter 10 minuter kände jag att någon annan gärna fick ta över då fingertopparna som vanligt hade formen av en nejligatopp. Men då kom F på en lösning. Med en tång plockade jag upp nejlika efter nejlika och tryckte in i apelsinerna. Det kanske låter lite meckigt men inte det inte. Fingrarna mådde bra och apelsiner blev kanonfina. Men det här med det röda sidenbandet skippar vi i år. Istället staplade jag dessa väldoftande citrusfrukter på våra silverljusstakar och det blev väldigt vackert.



En av apelsin gjordes med slingor på, en med streck på och den tredje fick det stå Milo på. Klart att han skulle få en egen, det är ju trots allt hans första jul! Milo tyckte att apelsinerna var fina att titta på men de var lite svårgreppade för honom. Han låg fint och pratade med dem istället. Min lille kille är 8 apelsiner lång, haha. Ja, när han låg där i soffan så kunde man se att 8 stycken apelsiner hade fått plats längst hans kropp. Spännande att se hur många apelsiner han växt till nästa jul ;).






F:s lunchrast resulterade även i upptäckten av en liten liten vit tand. Milo har gnagt på allting den senaste veckan och jag får då säga att han till och med gnagt med än husets kanin. Men det har sin förklaring som sagt. F kände något vasst i lillemans underkäke och där var den, den första gadden! Det kändes väldigt speciellt när vi fann hans tand. Det är så märkligt att denna lilla bebis redan har en tand. Det var ju inte längesedan han var superliten och mest låg och tittade sig nyfiket omkring bara. Det är härligt att se denna fantastiska utveckling och innan man vet ordet av är han väl där han får visdomständer! Ett mycket fint ögonblick iallafall :).

Kvällen skall spenderas med Tessie och här skall det bakas pepparkakor och diverse hus. Först hade jag tänkt ge mig in på att bygga Eiffeltornet men jag är fortfarande lite kluven. Imorgon får ni se vilka byggnader som arkitekterna skapade ;)

Ha en mysig måndagskväll i vintermörkret!

/ K & M

Inga kommentarer: