söndag 18 december 2011

Innan jag blev mamma- tjugotusen vackra fotografier...

Tjugotusen vackra fotografier.. Nu på förmiddagen har jag suttit vid datorn och letat igenom säkert över tjugo tusen bilder som vi har tagit sedan Milo kom till världen. Det är så mycket minnen som dyker upp och jag har valt ut de allra underbaraste bilderna som betyder mycket för mig. Dessa skall framkallas och sättas in i album så att vår son skall få se sig själv från sin barndom i framtiden. När man tittar på alla dessa bilder så inser man att det liv man nu har är det liv som är menat att man skall leva. Innan jag blev mamma så var livet givetvis underbart det med. Vi reste mycket, var ute och partajade, tog kärleksfulla skogspromenader, umgicks med mycket folk och hade mysiga filmkvällar. Många av dessa saker gör vi fortfarande, kanske inte lika ofta och istället med ett litet underbart barn hos oss.

Innan jag blev mamma klev jag aldrig över en massa utspridda gröna leksakslarver, lila elefanter, färgglada bitringar eller oroade mig över kommande månadsvaccinatoner. Innan jag blev mamma var det aldrig någon som gnagade med sin nykläckta lilla tand på min tumme, drog mig med sina starka nypor i håret eller knep mig lite varstans med sina små fingrar. Innan jag blev mamma hade jag fullständig kontroll över det mesta och sov gott hela natten lång. Jag hade heller inte, innan jag blev mamma hållt i ett skrikandes litet nyfött barn eller glömt den mest simpla text till en av de vanligaste vaggvisorna genom tiderna. Innan jag fick rollen som mamma blev jag aldrig härligt lycklig av ett litet litet leende och jag satt aldrig uppe sent om kvällarna för att kika på en sovandes liten bebis. Innan jag blev mamma hade jag inte heller suttit vaken en halv natt med ett litet barn i famnen för att jag inte ville lägga ner det. Jag visste inte att något så litet som en bebis kunde påverka mig och mitt liv så mycket. Jag visste aldrig att jag kunde älska någon så mycket eller att jag kunde älska att vara mamma så mycket. Något jag absolut inte visste var hur det speciella band mellan mamma och son skulle kännas. Hur man genom att bara vara närvarande i samma rum som denna lilla bebis skulle kunna känna lycka ända från stortån upp genom hela kroppen och ut genom lillfingerspetsen. Att någon så liten skulle kunna få mig att känna mig så betydelsefull, det trodde jag aldrig. Jag visste aldrig att jag skulle kunna bära på sådana känslor som moderskapet fört med sig, innan jag blev mamma...


Skrivbordet består av tjuogotusen underbara fotografier och livet består av 29000 dagar.. det är dessa dagarna som det gäller att förvalta och för att minnas de allra finaste dagarna av de 5 månader som Milo hittills har varit med oss under så har jag valt ut de dagarna som vi minns.. Dessa underbara dagar..










/ K

Inga kommentarer: