lördag 17 december 2011

Morgonmatchning och solskenperiod!

Julrutigt i rött och grönt var vad denna morgon handlade om. Igår när jag var iväg på min klappjakt passade jag på att svänga in om tygaffären för att köpa med mig lite tyger. Jag föll som en kägla för ett rutigt jultyg och tyckte att det kunde passat bra på julafton. Jag sydde tre dregglisar och till mig själv tillverkade jag ett matchande hårband med en söt liten rosett på toppen. Tillverkningen av detta gick till som så att jag klippte ut en lång remsa av jultyget. Sedan sydde jag ihop ytterkanterna och slutändarna konstruerade jag lite smalare så att de skulle gå att knyta samman. Rosetten knöt jag bara ihop och fäste mitt på bandet för att sedan sy på. Dregglisarna blev lite mer som scarfsar då jag denna gång gjorde på ett annorlunda sätt. Jag vek tyge i en triangel och satte inte på något fleecetyg på baksidan. Det var bara att lappa ihop och lite tuffare blev den. Tjusigt va? ;)





Vår lille kille har sovit sedan klockan 22,30 igår. Han har sussat så gott hela natten och är just nu inne i en period som vi tycker är den bästa hittils. Varje tid har sin charm men jag måste säga att det blir roligare och mysigare för varje dag som går. Det går i perioder och enligt en bok jag fick av en vän så finns det solskensperioder och stormiga perioder. Den stormiga perioden har varit för ett par veckor sedan och det innebar mycket gråt, skrik, otålighet och sömnlösa nätter. Solskenstiden däremot är helt tvärtom. Långa sovmornar, goa skratt, härliga leenden, mysigt jollrande och lyriskt sprattlande små ben. Just nu är det bara underbart!

Idag blir det julfika här hemma med mormor och morfar, farmor och farfar. Lussebullar, pepparkakor och saffranskaka serveras och kaffet är givetvis också på plats. Med frysen full av fika så tänker jag faktiskt gå upp med en bit saffranskaka till Inga. Jag tror hon hade uppskattat det. Hennes julblomma står fint här hemma och Ikeatrippen som skulle gå av stapeln i onsdags verkade hon ha glömt. Men skall jag hinna ner från Inga igen innan våra gäster kommer så får jag nog bege mig redan nu, hon pladdrar nämligen värre än en ara ;)!


Nu börjar en veckas nedräkning till julafton. Njut av lördagen gott folk!

/ K & M


Inga kommentarer: