söndag 25 december 2011

Bland Måsar och Strömingar- så firade Milo sin första jul

Julafton har passerat och det var en annorlunda men mycket trevlig dag igår. Milos första jualfton blev precis som vi förväntat och allt flöt på som det skulle. När vi var färdigfixade här hemma igår så lastade vi vagnen med klappar och begav oss mot Vellinge. En supersöt Milo var klädd i sin flug-body och ett par rutiga hängslebyxor från H&M. En annan fick inte tag i den kavaj som jag skulle så det fick bli en röd klänning, svarta strumpbyxor och en liten kavaj på det. Eftersom släkterna Moser och Ström inte bor allt för långt ifrån varandra så hade vi bestämt att vi skulle fira med båda på samma dag. Vi började som sagt hos mormor och morfar i Vellinge och i huset fanns även morbror Micke, morbror Macs, moster Annicka och Matte. Knäckebröd med julskinka startade vi med som lite lunchfika. Då mormor hade bakat saffranskaka och kanelbullar så slank en och en annan sådan också ner. På TV visades Milos första Kalleanka men vad var det egentligen för julvärd de hade satt in i år? Har vi haft en drygare sådan? Milo var iallafall jätteintresserad av programmet och när schackfärgen i orange och svart skulle målas i tomteverkstaden satt han med stirrande blick och bara gapade. Lillen kunde inte släppa blicken från TV:n och skrattade gjorde han även när Lady och Lufsen visades. Kanske tyckte han att vovven påminde om Windy som är mosters och Mattes hund och som han tycker är så himla rolig.




En kvart innan julmiddagen skulle serveras började plutten bli gnällig. Denne mamma gick då ut i sitt gamla barndomskvarter och vallade lillen runt och runt. Tillslut somnade han. Mormors smarriga köttbullar, revbensspjäll, prinskorvar, lax, gratäng, fläskfilé. sill, brunsås, ägg och potatis dukades fram och julmåltiden kunde intas. Jättegott och mätta blev vi. Nästa år kan Milo sitta med vid bordet och också få en liten smakbit av mormors specialiteter.





Klapparna skulle delas ut och moster Annicka fick agera tomte/ utdelare. Plutten var så sömnig och sov så gott när klappana skulle fram så han fick faktiskt sova vidare. Milos hög växte och växte och vem som varit snällast i år blev ganska uppenbart ;)


Detta år hade jag inte önskat mig något speciellt vilket gjorde att jag inte förväntat mig något mer än ett par strumpor och kanske en mascara. När jag sedan öppnade mina grejer som blev jag väldigt överraskad och jag tror aldrig jag varit så nöjd någon julafton tidigare. En muffinsmaker, en glassmaskin, ett stafli, målarkit, penslar, fina glasskålar, rolig sparbössa, morgontofflor, parfym, prenumeration på mama-tidningar och såklart strumpor och mascara ;). En helnöjd mamma har vi här! Av min ena bror fick jag även " att jag skänkt" mat till en massa små barn i fattiga länder. Unicef har så att man kan ge julklappar till alla världens barn. Vilket belopp som är skänkt vet jag dock ej men många bäckar små.. En fin present som jag verkligen uppskattade.

Milo fick massvis med prylar och det var väl behövliga grejer som tittade ut ur klapparna. En hoppgunga, en jacka, en overall, bodys, Adidasdräkt, strumpor och en hel drös med blandade leksaker. Blinkande, spelande, skrattande, gnagande.. ja dessa prylar alltså.. Ni får se vad han fick ikväll...

Vidare for vi sedan till Skanör där farmor, farfar, faster, farbror och kusinerna Jacob och sara var. Där fick Milo även träffa sin första riktiga tomte. Dock var inte farfar med när tomten dök upp, konstigt tyckte vi andra.. ;) Skägget var lika roligt som mammas hår och Milo granskade honom mycket noggrant. När tomten delat ut alla klappar så dök farfar upp igen..




Milo fick sedan ett ryck och gallskerk som bara den. Övertrött men att inte vilja sova är ingen bra kombo. Tomtegröt med saftsås, julgodis, choklad och andra läckerheter dukades fram. Efter att ha provat alla sorter så studsade vi mätta och belåtna in i bilen igen. Med ett fullproppat bagageutrymme och med en bebis som efter många om och men bestämt sig för att somna i bilstolen så körde vi åter hem till stan. En mycket lyckad julafton var över men denna dag kommer vi alltid bära med oss. Den första julaftonen som firades bland både Måsarna och Strömingarna. En julafton att minnas...




/ K & M

2 kommentarer:

Anonym sa...

Vilka fina bilder och ett bra referat av julafton. Tack än en gång Milo för dina snygga tavlor, de kommer att pryda hemmet.
kram ugglemor

Kristin Moser sa...

Tack tack! Vi här hemma tackar och bockar för alla fina saker. Ikväll är det glass som skall göras ;) Kram