måndag 26 december 2011

Glasstillverkning & sittandes paradispåg!

Igårkväll beslutade vi oss för att prova vår nya glassmaskin som vi fick i julklapp. Då vi är glassälskare så var detta en prima present och jag kan garantera att denna maskin kommer användas flitigt. Grädde inhandlades liksom mjölk, vaniljpulver, Marabouchoklad, ägg och frukt. Därefter var det bara att följa receptet. Vi vispade grädde för sig och övriga ingredienser blandade vi i en annan bunke. Efter att ha mixat alltihopa till en enda röra så öste vi ner det i glassbyttan. Den ljusblå skålen som vi hällde ner smeten i skulle enligt bruksanvisningen stå i frysen i 8 timmar innan användning vilket den fått göra under dagen. Allting vispades sedan med en automatiskt plastvisp och efter ca en kvart var konsistensen lagom tjock och de krossade chokladbitarna åkte ner. Milo ville känna på skålarna och han hade stenkoll på vad vi gjorde. Skålen var väldigt kall men det var inget som hindrade lillen. Han försökte lyfta den men där fick vi hejda honom. Om man tar bort det som Milo pillar på från hans händer blir han vansinnig. Likadant är det om man stör hans koncentration när han tittar på något intressant. Jag minns hur han en gång när han var 2, 5 månad och låg i soffan och kikade sig runt omkring blev rasande. Jag råkade flytta undan en kudde med en massa mönster på och det skulle jag inte gjort. Han skrek som bara den och då jag lade tillbaka kudden igen blev han tyst. Iallafall så åkte även hallonen med bananen ner i den andra byttan och sedan var det upp till bevis. Glassen serverades i min nya fina rosa skålar som jag fick av min lillasyster i julklapp. Mycket vackra och användbara.Glassen blev ganska god men den smakade lite väl mycket grädde. Godare glass än denna har jag dock smakat i mina dagar ;)





23.00 hann uret stanna på innan nattugglan slöt sina ögon. Hela natten har det sedan sovits förutom vid ett tillfälle. Det känns lite obehagligt när ens barn vaknar mitt i natten och bara börjar storgråta. Varför händer detta? Drömmer han tro? Han blundar när han gråter och det varar bara i ca 10 sekunder sedan somnar han som en stock igen. Själv far jag upp och undrar vad i hela fridens namn som står på men lugnar mig ganska snabbt igen.


Morgonen startade med att Milo fick syn på Paradisasken. Inte någon vidare greppvänlig kartong men den gula färgen verkade vara mycket intressan eftersom lillkillens blick inte kunde slitas från den. Milo satt även helt själv en stund i morse. Utan stöd mot ryggen eller uppallad med kuddar satt han utan att tippa till höger eller vänster, duktiga lille Milo.





F som är galen i dessa läckra små chokladbitar blev lite snopen när askens bästa bit inte syntes till. Det skedde nämligen en liten chokladolycka i köket tidigare och då den vita pärlnougaten ramlade ur så kunde jag icke finna den. En kvart senare såg jag att kaninen satt mitt på köksgolvet, hade huvudet riktat neråt och precis under hans haka kunde jag skymta en vit-aktig grej- pärlnougaten. Minto hade alltså snott den bästa biten och något dåligt samvete verkade han inte ha. Först till kvarn får mala.. knorrade han och skuttade glatt vidare ut i hallen. Själv sparade jag den svarta plastkartongen som bitarna legat i och hällde i vatten för att göra isbitar. För visst kan det vara trevligt att dricka ett glas vatten, cola eller julmust med en frusen bit av höstnougat eller trillingnöt i! ;)



Denna dag bjuder på lite mellandagsrea på tumanhand. Jag och F skall för första gången själva luncha och gå på stan i någon timme eller två.. Moster och Matte skall vara barnvakt och det klarar dem fint! ;) Ha en toppendag gott folk!

/ K & M

Inga kommentarer: