lördag 31 december 2011

Nyår genom tiderna och förberedelser inför kvällen..



I 7 år har jag och F skålat in det nya året tillsammans och nu när jag sitter och tänker igenom alla nyår som varit så blir jag lite nostalgisk. För mig är Happy New Year med ABBA en given låt som verkligen måste spelas under kvällens lopp och vad är en nyår utan glitter ch glamour? Lila och silver är två färger som alltid kommer betyda nyår för mig och egentligen vet jag inte varför. Jag tror att både jag och F ofta har varit klädda i dessa färger till nyår vilket gör att jag förknippar just denna dag med dessa färger.

Den allra först firade vi nere i Skanör 2004. Festerna som hölls på den tiden skiljer sig något från dagens men var tid har så klart sin charm.



Nyårsafton nummer två startade på 10000 meters höjd då jag och min familj flög hem från Gran Canaria. Vi landade kl 20.00 så vi hann fram och fira med våra vänner vilket var tur. Det var nämligen snökaos när vi flög och när jag och F skulle hem från festen så läckte mina skor in. Mina klackaskor gick inte att gå i så F gav mig sina svarta lackskor. Själv gick han i mina vita skor och det var en mycket gullig gest av honom att donera sina skor. Någon känsel i sina fötter hade han inte när vi kom hem men vad gör man inte för sin flickvän ;). Mer nyår i Skanör och då vi flyttade ihop på juldagen 2008 så valde vi att ha nyårsfesten hos oss. Det kan ha varit det roligaste nyåret hittills faktiskt. Vi var inte så många men trevligt hade vi. Ett annat år hade min kära storebror Micke ordnat en stor nyårsbankett nere på Twisted Torso och med ca 150 man, trerättersmiddag, tävlingar, en Dj:ande pojkvän och med hela familjen firades tolvslaget. Det var nog det flottaste partajet. Det en fin tillställning och en annan hade fått för sig att inte längre vara blond så det var med mörkt hår mn strosade runt.



Hmm, vad har vi mer? Långbord och nyårsfirandet hos bror och Ulrika. Förra årets firande hos Mats och Elin och där fick Milo också vara med. Dock var han endast 8 veckor gammal så i hemlighet skålade vi med bubbelvatten. Rom och cola utan rom skålade vi också med och bireosten på kexen var jag lite " allergisk " mot senast så det ser vi fram emot i år. ;).



Tänker man tillbaka på hur barndomen såg ut på nyårsafton så var det alltid lite nervöst. Jag var livrädd för raketerna och medan gästerna satt med föräldrarna och firade satt vi barn under ett täcke och gömde oss för raketerna. Jag personligen längtade bara tills morgondagen skulle komma. Nyårsdag innebar nämligen raketjakt och det var en av de roligaste dagarna på året. Som jag minns det var det alltid snö när man var liten och raketernas olika röda, blåa, gröna och svarta färger hade gjort avtryck i snön så när det fanns färgglad snö på morgonen var det jättekul. Sedan var det bara att samla. Vi fick 20 kronor per person av en dam på området när vi var klara med insamlingen, haha. Flugorna och de gröna små bollarna var roligast att plocka in men de där tårtotna vågade jag inte ta i. Det kanske fanns krut kvar i dem ;). Undra om det går till såhär idag? Att barn samlar upp skräp från raketer? Skall lille Milo en dag plocka upp smällda raketer? I år kommer Milo antagligen sova gott när det börjas smälla och eftersom gatan är utanför fönstret så står jag därifrån och firar tolvslaget! Att fira nyår som en familj är något nytt och det som är roligt med alla nya högtider är att skapa sig nya traditioner. Milo skall få på sig flugan, en svart väst och en liten tuppkam skall vattenkammas, en nyårsbebis sötare än socker! :)

11 gäster dyker upp vid 18- snåret och igårkväll var det full show med att duka, dekorera och fixa. Silvriga stjärnor och lila serpentiner fick bli grunden för dekorationerna och resten gör vi klart i eftermiddag. Det börjar ta sig så smått...





Heter man Milo, är fem månader gammal och vägrar somna innan 24.00 så är man ingen pigg gosse på nyårsmorgonen. Nej, här är det sömnigt och sovmorgonen är lång. Sötaste sömntutan i världen och jag bara älskar att sitta och titta på hans minspel när han sover... min fine lille gosse!




Ha en fin nyårsafton gott folk!

/ K & M

2 kommentarer:

Anonym sa...

Önskar er alla ett gott slut och ett riktigt Gott Nytt År.
kram Ami/Kenneth

Kristin Moser sa...

Tack Ami och Keneth! Hoppas ni hade en härlig kväll igår! Kram :)