torsdag 8 december 2011

Lunchbjudning & kvällsfika- När saffranen anfaller!

Idag blev jag och lille Milo inbjudna på lunch hemma hos Rebecka och lilla Ellie. Pernilla och hennes lilla Bruno dök också upp och det har varit en heldag med fika, bebisar, mammor och inte minst saffran. Rebecka hade lagat en utsökt laxlunch med fullkornspasta, ruccolasallad, fetaost och tomater. Till efterrätt hade hon bakat en kladdig saffranskaka som var ljuvlig. När kakan dök upp på matbordet så insåg jag att det var tredje saffransprylen för dagen och klockan var bara 13.00.



Det hela började imorse. Inga knackade på och ville leverera en liten julblomma, en saffransblomma kallade hon den och det tackar vi för. Varför den kallas så har jag ingen aning om, inte hon heller! Kanske luktar det saffran om den när den blommar? Ibland kan tantan vara lite gullig faktiskt. Kanske är det så att hon smörar inför nästa veckas Ikeatur? haha. När jag sedan var och handlade så råkade jag som vanligt ta fel kassa. Fel kassa innebär att personen framför mig är trögare än sista vagnen.. Efter att stått bakom denne person i en kvart så skulle hon ju självklart ha tre paket saffran också. Kassörskan hade slut i sin låda och ropade högt: Har någon saffran? sedan fick hon springa över till grannen för att hämta mer och vart jag än vände mig så hörde jag folk som tisslade och tasslade om att de behövde saffran.

Bebisarna busade idag som bara den och som de tittade på varandra. De skulle dra varandra i kläderna och fäktas med armar och ben. Deras konversationer är alltid lika intressanta att lyssna på och supersöta var de alla tre när de låg och sprallade på filten.






2 Långa promenader har dagen också bjudit på och ikväll är det julfika hemma hemma hos trevliga vänner som gäller. Saffranen är dock inte över för idag. Nyss såg jag att det hade bakats saffranskanelbullar till ikväll. F skulle ta med sig mat hem när han kommer från jobb och han sa att det skulle bli en överraskning. Nog är saffran gott men kommer han hem med någon saffranskyckling med kryddat gult ris så vet jag faktiskt inte vad jag gör ;). Saffranen anfaller!



Hoppas er dag varit kanon! På återseende!

/ K & M

Inga kommentarer: