lördag 24 december 2011

En fröjdefull julaftonsmorgon & en kille som fyller fem månader!

Inget är som i väntans tider sägs det. Så sant som det är sagt så har vi alla väntat på denna denna dag, en längtan efter den dag som äntligen kommit, den dag där vi samlar våra nära och kära för att bara vara med varandra och njuta av den goda stämning som råder. Det är något magiskt över julaftonsmorgon. Visst är det!? Granen är tänd, paketerna ligger där de skall och kaninen är i full fart med att gnaga av de sista barren från sin favoritgren. Det är lugnt och still och medan killarna här hemma fortfarande sover passar jag på att ta en morgonpromenad för att andas in julluften. Goda pålägg och nybakta baguetter handlar jag med mig hem och åter i värmen så känner jag julstämning. Jag koker varmchoklad på spisen och när allt är klart och framdukat så väcker jag min underbara familj. Vi tittar på varandra och Milos lilla morgonsmile dyker upp. Med utsträckta armar och en jättegäsp vaknar han ordentligt och vi julmyser tillsammans alla ter. Vilken underbar morgon, vilken fantastisk julmorgon. Inte nog med att det är julafton så är det även Milos femmånadersdag. Vår lille kille har i fem hela månader funnits här och lyst upp hela vår värld. Denna lilla krabat öppnade sina ögon kl 08:45 för exakt fem månader sedan och med honom hos oss är varje dag ett äventyr.




Varje julaftonsmorgon har vi i vår och F:s familj fått öppna en liten klapp och traditionerna vill vi föra vidare. Hemma hos oss stod det alltid en röd chokladtomte och låg en liten paket när man vaknade. När man sedan gick nerför trappan så satte man sig framför granen och skådade alla inslagna julklappar. Eftersom Milo har månadersdag och alltid kommer ha det detta datum så passar det bra att ge honom en liten klapp. I klappen som lillen fick fanns en liten spelande keybord för visst skall man bli lika duktig med musiken som pappa. Pappa skall lära honom allt som går att lära och det var en glad kille som började banka på sin present. Djuren spelade för honom och F spelade ett par trudelutter för oss alla. :)



I år känner jag verkligen barndomens glädje inför julen, jag känner den spänning och längtan som barnen känner. Som förälder tror jag det är viktigt att försöka använda tiden till att sansa sig, att inte förmedla stress och köphysteri till våra barn. Det är viktigt att låta denna tid vara en tid för gemenskap, en tid för eftertanke, låta julen bli en varm högtid som inte fylls av dyra paket, frosseri i mat, en tävling om vem som får det bästa, det största eller det dyraste. Nej, den allra viktigaste ingrediensen i julens fantastiska recept är glädje och med glädje kommer man långt.


Ha en underbar julafton allesammans och se till och njut av denna dag för det tänker vi :)

/ K & M

Inga kommentarer: