torsdag 29 december 2011

Alvedon, kärlek och vila i mammas famn- bästa medicinen för ett litet element!

Pannan kokar och från fötterna alstrar det värme. Ögonen är lite glansiga och kinderna rosa och rosiga. Liten kille har fått feber och mår inte helt hundra. Det känns i mammahjärtat när ens barn är sjukt och oron över att febern skall stiga och lillen skall bli sämre gör mig tokig. Igår fick Milo sitt femmånadersvaccin och sent i natt började han bli varm. Halv tre vaknade han och grät. Han vände och vred på sig och när han sedan öppnade ögonen såg han inte kry ut. Efter att tagit tempen och konstaterat feber då temperaturen stod på 39,2 grader började jag bli lite smått nervös. Vi gav honom alvedon, plockade av honom pyjamasen och lade en fuktig handduk i hans lilla panna. Sedan kröp han tätt intill mig och somnade. Detta lilla element har sedan alstrat värme hela natten och när vi vaknade vid 10-snåret var Milo fortfarande varm. Lillkillen har sedan sovit nästan hela dagen och endast vaknat för att få mat och mys. Vi begav oss ut för att få lite frisk luft men Milo ville inte somna. Det var inte från vi kom in igen som både han och jag somnade i två timmar. Två välbehövda sömntimmar då det endast blivit tre timmars sömn i natt! Här kommer dagen i bilder och sakta men säkert försvann febern och lillkillen började bli sig själv igen. Alvedon, kärlek och vila behöbdes för att få bukt på den räliga febern.






Det första tecknet på att något inte är som det ska med Milo är att han inte skrattar åt minsta lilla. För att skratta är något av lillkillens specialitet. Det kvittar vem, när, hur och varför man ler till honom så skiner han upp som en liten sol. Men imorse ville han inte le, vilket är förståeligt när man inte mår bra. Inte springer jag väl runt och skrattar när jag har feber! Pappa F var idag hemma och han brukar skoja med Milo och grymta som en gris. Gapskrattet som Milo då slänger ur sig hörs genom hela lägenheten men grisens läte var inte heller skoj idag. Klockan 18.00 var det däremot roligt igen. Milo skrattade som vanligt och ögonen var mycket klarare än tidigare. Kindernas små rosor hade försvunnit och det var inte längre ett litet element vi höll i. Febern hade sjunkit till normal temperatur och då febern antagligen var en bieffekt av vaccinet så tror jag att Milo nu kan friskförklaras igen. Det var ingen rolig dag detta. Usch vad jobbit när ens barn inte mår bra. Och är jag så här känslig av feber så vill jag inte tänka på hur det skall gå i framtiden när diverse sjukdomar slår till. Kanske lär mam sig att lugna ner sig med tiden och eftersom detta var första gången som Milo var sjuk så känns det nog lite extra hos hela familjen.

Resten av denna torsdag skall det bara mysas och gosas. För att mysa är något som familjen verkligen är bäst på! En frisk bebis och en mindre orolig mamma önskar er en härlig kväll och kryper upp i soffan igen medan pappa F tar han om dagens middag! ;) På återseende!

/ K & M


Inga kommentarer: