måndag 26 december 2011

Små hopp i hallen och stora hopp för världens barn..

Hoppgungan... vilken förträfflig pryl att hänga upp i taket. Milo älskar sin nya grej och glimten i hans stora bruna ögon när han studsar kan få vem som helst att smälta inombords. Det lilla valvet in till datorrummet blev en perfekt plats för gungan att hängas upp i. Under gungan placerade vi det mjuka fårskinnet så att de små tassarna skulle ha något gosigt att studsa ifrån. Den glädjen jag ser i min sons ögon när han skuttar fram och tillbaka med sina goa små ben är magisk. Hela min kropp fylls av en varm och härlig känsla och glädjen smittar av sig. Detta är en pryl som kommer hänga med ett bra tag och fortsätter Milo att skutta så livligt som han gör så får vi nog konstruera en liten specialare. Vi fick tipset av Milos kusins pappa att hänga upp en krok mitt i taket och fästa gungan där istället. På så vis kan bebis skutta runt i ringar och skutta bredare ut på kanterna än att bara skutta mellan två dörrkarmar. Det tipset tackar vi för.


Samtidigt som Milos present med hoppgungan i öppnades av pappa F på julafton öppnade jag en annan paket med hopp. Min ena bror hade tänkt till och med detta rim låter jag bilden tala för sig själv en liten stund: God jul Kristin, nu hjälper du även en massa glin.


UNICEF hjälper barn att överleva och att växa. De kämpar över hela världen för att ge barn allt det som behövs för att kunna överleva och växa. I slumområden, flyktingläger och avlägsna byar gör de sitt yttersta för att varenda unge skall få sina rättigheter tillgodosedda. Vaccin mot dödliga sjukdomar, hälsovård,rent vatten, toaletter, vätskeersättning, näringstillskott och myggnät som skyddar mot malaria. Och för barnens skull ser de även till att gravida kvinnor och nyblivna mammor får bästa tänkbara hjälp och vård.För ett litet barn kan undernäring snabbt bli livsfarligt. Behandling med näringstillskott måste sättas in direkt och med hjälp av fina och hjälpsamma människor så ges dessa barn med sina familjer hopp. Hopp om att överleva, hopp om en nutid och hopp om en ljusare framtid.

Ett näringspaket med 20 paket högenergikex och 12 förpackningar högenergimjölk har skickats till barn som verkligen behöver dem och det var detta som min klapp innehöll.



Högenergimjölk botar Maria 2 år.

Pappa Joao matar sin tvååriga dotter Maria med UNICEFs högenergimjölk. Hon behandlas för undernäring på ett sjukhus i stadenBeira i Moçambique. Maria återhämtar sig bra och kommer snart att få återvända hem.




Nu när man själv blivit mamma har jag på något vis lättare att sätta mig in i vissa saker. Förr när jag genom något av våra massmediala verktyg såg en familj som levde i fattigdom med barn som drack smutsigt vatten och var undernärda tyckte jag att det var fruktansvärt tragiskt. Idag när jag ser samma motiv så tycker jag fortfarande att det är fruktansvärt tragiskt. Skillnaden är att jag nu har börjat fundera. Jag har börjar fundera kring vad det finns att hjälpa till med och genom att läsa, skriva och tänka så går det att göra skillnad. Denna julklapp kommer jag att ha i åtanke framöver och plagiera till nästa jul.

Nu skall jag hoppa i mina vinterkängor och Milo skall hoppa ner i sin vagn för att sedan starta dagen med en skön promenad. Hoppas ni alla får en härlig onsdag och glöm inte att tillsammans så skapar vi hopp för världens barn..

/ K & M

2 kommentarer:

Anonym sa...

Det var en god julklapp att få.Själv är jag rätt nöjd med alla vattenreningstabletter till de som har skitigt vatten.En julklapp som ger glädje åt både givaren och alla mottagarna. Den där Macs är ju ganska kreativ.
Ser ut som hoppetossen gillar sin gunga.
kram mor

Kristin Moser sa...

Verkligen en god julklapp. Lillen älskar sin gunga och vi kanske får skaffa en till att ha hos mormor och morfar ;)