torsdag 8 december 2011

Alla är vi supermammor!

En supermamma? Vad är egentligen en supermamma? För ett par dagar sedan när jag hade tagit på Milo alla kläderna, stoppat ner honom i bilbarnstolen samtidigt som jag satt igång den gröna larven, hängt upp hans små pingviner i handtaget till barnstolen, fått honom att skratta och vara nöjd, svept in honom i den babyblå gosefilten, packat ner mina egna saker, fällt ihop vagnen i tre steg och lyft in den i bilen så utbrast min kära bror att jag verkligen var en supermamma. Att höra detta från sin storebror som varit en av de som jag själv alltid haft som min stora idol var väldigt fint och rörande.



När man tänker på hur mycket man faktiskt donar med varje dag så blir man ändå rätt stolt. Förr kunde man vakna, ta en kopp kaffe, ligga och dega i två timmar innan man tog bilen ner för att handla eller gå på stan. Dagen gick och en ny dag kom. Så är det inte riktigt längre. Här vaknar man, fixar frukost till sig själv, letar fram lillemans alla kläder och ytterkläder, hinner dricka sin kopp kaffe och blogga lite innan det gnyr inne ifrån sovrummet. Massvis med morgongos med gullungen, blöjbyte, nya kläder, mera bus och sedan dressa honom för en promenad. En timmes morgonwalk och handling på det. Hem, fixa lunch, aktivera plutten, hitta på något med någon vän, laga middag med en halvgalen bebis i sittern, duka, servera , gunga bebis med foten och sedan är det kväll. Möjligtvis flänga iväg någonstans igen eller städa undan efter dagens aktiviteter. Tid med underbara F, världens bästa pojkvän och en superpappa! Tvätta! Natta! Mata! Gosa! Vagga över tröskel! Ut och gå med bebis! sedan få lite egentid vid 22-tiden. Kanske dra igång lite målning eller sy? Lite tv-tittande eller mammatidningsläsning? Lite bloggläsning? Lite kvällsfotografering? Ett misslyckat bak? En dusch? Plugga? Klockan 23.00 igårkväll började jag att studera på de sista inom denna utbildning. 5 sidor arbete blev klart på en timme och det må jag säga vara effektivt plugg. Det är hektiskt att vara mamma och det är mycket som skall hinnas med. Jag är en rastlös person som älskar att ha att göra så även om det ibland kan vara jättejobbigt så älskar jag detta livet.




Det som är lustigt är bara hur man egentligen hinner med allting? Ibland undrar jag själv.. Däremot känner jag egentligen inga krav på att jag måste städa och tvätta mm. Vill jag mysa en hel dag så gör jag det men att göra saker och ting på ett effektivt vis är härligt. Supermamma? Min mamma, alltså Milos mormor har alltid varit min supermamma. Jag tycker att alla mammor är supermammor, alla! Alla har vi burit på vår bebis i 9 månader och lyckats föda. Bara där är man väl en supermamma? ;)



Crazy Supermamma med tomat i munnen! Haha, den bjuder vi på! ;)

/ K

Inga kommentarer: