tisdag 6 december 2011

Milo i pepparkakslandet & granntant som tror hon skall med till IKEA!

Godmorgon där ute! En hattig natt har det varit och ca fyra timmars sömn har det blivit sammanlagt. Milo vaknar titt som tätt och vänder och vrider på sig. Kanske har han lite ont i tandköttet där tanden är påväg? Oavsett om man sover halvdåligt och ligger som en påse nötter så finns det inget mysigare än att ha sin lille bebis emellan sig om nätterna. Underbart härligt. Nu har det verkligen blivit jul i huset. Gårdagens pepparkaksbak piffade upp och att konstruera pepparkakshus var faktisk lättare än vi trott. Jag gav mig först in på Eiffeltornet men den tredje biten blev aldrig riktigt bra. Den smulades sönder hela tiden så det fick räcka med ett vanligt hus. Glasyr av florsocker, murbruk av smält farinsocker och dekoration med nonstopp- ett supersött litet pepparkakshus stod sedan färdigt.



Tessie höll mest på med sina pepparkaksgubbar som hon tyckte skulle sitta i skorstenen. Då vi inte ägde några som helst formar så åkte vi iväg på formjakt igår eftermiddag. Precis när jag skulle gå utanför portdörren så kom Inga, ni vet tanten jag berättade om som spatserade inne i min hall och skulle torka fotoväggen med dammvippa. Iallafall, hon undrade vart jag var på väg och sådär som jag var klädd fick jag INTE gå ut när det blåste. Nähä, varför inte det då? Nej, jag hade ju ingen halsduk och att få vind på halsen verkade vara farligare än pesten. Med en förklaring om att jag bara skulle in i bilen som stod tre meter framför porten så var det lugnt. Däremot undrade hon vart jag och Milo skulle köra. Till Lutz skulle vi och när jag sade det blev tantan lyrisk. Jag följer med sade hon! Vad skall man säga, ehh, ja jo. Är det bara du och bebisen? Att en kompis också skulle med förklarade jag och genast avböjde hon. Då ville hon inte följa med! Lustiga lilla gumma. Istället bestämde HON att vi två och lille Milo skulle till Ikea nästa onsdag. Men inte på förmiddagen för då tvättade hon. Sedan kunde vi inte åka iväg innan 12 för hennes lunch var mycket viktig att hon fick i sig. Klockan 2 blev bra, då skulle vi dra, haha, jo jag tackar! Bestämd kvinna det där ;).

För att återgå till pepparkaksbaket så gav mig även på att baka en stor pepparkaka i form av Apples logotype. Jag dekorerade den sedan med nonstop i blandade färger och jag blev mycket nöjd med resultatet. Det var nästan så att man ville hugga in på den direkt, ser den inte smarrig ut? ;)



När huset stod klart så började vi sätta upp ett litet tomteland. Lös- snö hade fixats och skänkens ljusstakar flyttades undan. Milo fick provsitta i papparkakslandet och han var väldigt faschinerad av chokladbitarnas alla vackra färger. Med stora ögon och häpen min satt han och bara stirrade. Milos första pepparkakshus någonsin!



Nog bakat med pepparkakor för i år. Dags att gör sig redo dagen där vi först skall besöka mitt gamla jobb nere i Höllviken. In om Vellinge för en klippning blir det också och jag hoppas det blir lika bra som sist! :)

Må väl!

/ K & M

Inga kommentarer: